Wat zijn Google Web Stories en hoe gebruik je ze?

En daar waren ze dan op eens: Google Web Stories. Een nieuwe ster aan het firmament om de gebruikers van de zoekmachine nog sneller (en moderner) antwoord te kunnen geven op hun vragen. Maar wat zijn Google Web Stories en hoe gebruik je ze?

Tik Tok, Facebook Stories, Instagram Reels en ook Instagram Stories: het zijn allemaal snelle manieren om content te laten zien aan de gebruikers van deze sociale media. In een paar seconden wordt er een bak aan informatie over je uitgestort en dat deze methode werkt, heeft de populariteit van al deze apps wel bewezen. Voelde Google de druk om hieraan mee te doen of was het gewoon toe aan iets nieuws? Wat het antwoord ook is, Google heeft met haar Google Web Stories een nieuwe goudmijn aangeboord.

Wat zijn Google Web Stories?

Google Web Stories zijn langwerpige afbeeldingen met content zoals tekst, foto’s of video’s en vertellen de gebruiker in hapklare informatie meer over een bepaald onderwerp. Vanuit Google Web Stories kan eenvoudig worden doorgeklikt naar een website, YouTube- of een socialmediakanaal. De Canva-achtige uitvoering lijkt qua gebruik op die van Instagram, maar het grootste verschil is dat Google Web Stories veel langer zichtbaar zijn.

De zoekmachine heeft ze niet alleen gemaakt voor de lol, maar ook om ervoor te zorgen dat de Google-gebruiker direct de meest waardevolle informatie te zien krijgt. Ja, dat lees je goed. Wanneer je Google Web Stories inzet, is het mogelijk om bovenaan in Google te komen! Zelfs als je op papier niet de allersterkste website hebt omdat bijvoorbeeld jouw domain authority lager is.

Hoe gebruik je Web Stories?

Om Web Stories te kunnen maken, heb je de juiste plug-in nodig. Deze is vooralsnog alleen beschikbaar voor WordPress, maar Google heeft aangegeven dat er via AMP-constructies ook mogelijkheden zijn voor websites die op een andere CMS draaien.

Zodra je de plug-in geïnstalleerd en geactiveerd hebt, kan je aan de bak. Het ontwerpen van de Stories is vergelijkbaar met het ontwerpen van Canva-templates. Aan de linkerkant vind je alle vormen van opmaak, zoals afbeeldingen en tekst. En aan de andere kant kan je de stijl bewerken. Je moet minimaal 5 slides maken, met een maximum van 40. Google raadt zelf aan tussen de 10 en 20 slides te gebruiken.

Voordat je jouw nieuwe creatie online zet, bewerk je de gegevens in document en klaar is Clara!

Voorbeelden om Stories in te zetten

Je verwacht het misschien niet, maar Google Web Stories kan voor werkelijk alle ondernemingen worden ingezet. Of je nu een blog hebt, een webshop runt of een dienstverlenende ondernemer bent. Hieronder vind je een aantal voorbeelden:

  • Foodbloggers: verwerk iedere stap van een recept in een aparte slide met foto’s en uitleg.
  • Dienstverlenende ondernemers: maak een mooie voorkant, deel tien tips in losse slides en eindig met een CTA naar bijvoorbeeld jouw nieuwsbrief, gratis weggever of podcast.
  • Webshops: maak een lijst met de leukste producten om te geven in de zak van Sinterklaas of onder de kerstboom. Per slide plaats je een link naar het desbetreffende artikel.
  • Travelbloggers: deel de mooiste plaatsen waar je ooit bent geweest en deel inspirerende tips voor toeristen-to-be.

Let er wel op dat het plezier van de lezer voorop staat. De content moet waardevol zijn, anders rankt Google jou sowieso niet goed. Daarnaast mag je ook maar één affiliatelink gebruiken.

Waar gaat jouw eerste Google Web Stories over? Ik ben heel benieuwd! Deel de link hieronder in de comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *