De SEO-Hemel bestaat niet. Ik vertel het mijn (potentiële) klanten keer op keer. Ja, ik kan je beloven dat je door het toepassen van zoekmachineoptimalisatie veel beter gevonden wordt in Google. Nee, niemand kan jou toezeggen dat je op de eerste positie komt.
Wat is de SEO-Hemel?
Van een klant kreeg ik de vraag of ik naar een aanbieding wilde kijken. Een linkbuilding bedrijf had haar benaderd met de belofte dat binnen enkele weken haar domain authority met een flink aantal punten kon stijgen. Daar hoefde zij zelf niets voor te doen, behalve een aanzienlijk bedrag overmaken. Wat mij betreft was een groot broodje aap verhaal en ik kon haar dan ook maar een ding vertellen: ga niet in zee met bedrijven die jou de SEO-Hemel beloven. Want die hemel, die bestaat echt niet.
Wat zijn de drie rode vlaggen van foute bedrijven?
Niet ieder linkbuilding bedrijf is fout, laat ik dat meteen vooropstellen. Er zijn genoeg bedrijven die hele nette en mooie aanbiedingen doen. Maar, linkbuilding zoals we die nu nog kennen wordt steeds minder belangrijk gevonden door Google (onder andere vanwege het vele valsspelen) en er zijn genoeg partijen die onwetende ondernemers hiermee pootje haken.
Belooft een bedrijf jou een nummer een positie op iedere zoekterm? Fout. Dat kan niemand je beloven, want dat ligt niet alleen aan jouw eigen prestaties. Het is ook afhankelijk van externe factoren, zoals je concurrent. Ontvang jij tientallen externe links naar jouw website, zolang je maar betaalt? Ook zeker niet doen. Deze links komen over het algemeen van ‘farmlinks’ en het kost je vele malen meer om de verwijzingen weer weg te halen dan dat het je wat oplevert.
In onderstaande video vertel ik je nog meer over waarom je nooit in zee moet gaan met bedrijven die jou de SEO-Hemel beloven: