Google Search Console: wat is het en hoe gebruik je het?

Als de plek voor ondernemers waarin je leert hoe je zelf jouw website goed vindbaar maakt in Google, zijn we bij De SEO-School enorm fan van Google Search Console. Deze bak aan informatie zorgt ervoor dat jij nog beter in staat bent om jouw ideale klant te bereiken. In dit artikel leggen we je uit wat Google Search Console precies is en hoe je het gebruikt.

Wil je aan de slag met de vindbaarheid van jouw site? Ga dan direct gratis aan de slag met de eerste module van SEO in Business!

Wat is Google Search Console?

Google Search Console, voorheen bekend als Google Webmaster Tools, is een gratis dienst van Google die eigenaren van websites en marketeers laat zien hoe goed hun website vindbaar is in de zoekmachine. Het biedt waardevolle inzichten in hoe Google de website ziet, waardoor gebruikers de prestaties kunnen verbeteren en hoe zij problemen met de indexering kunnen identificeren en oplossen.

Daarnaast laat het je ook zien waarop de bezoekers van jouw website je nu weten te vinden. De zoektermen die het goed doen, kan je met rust laten, maar de zoektermen die nu nog niet zo lekker scoren, zijn perfect om te optimaliseren. En zelfs het ontbreken van zoektermen is belangrijke informatie, want daardoor weet je precies waarmee je nog aan de slag moet.

Wat kan je allemaal met Google Search Console doen?

Dit zijn de belangrijkste functies van Google Search Console op een rij:

  1. Zoekanalyse – Google Search Console geeft gedetailleerde informatie over de zoektermen waarmee gebruikers op de site terechtkomen. Het zorgt voor inzicht in de meest gebruikte zoekwoorden, hoe vaak daarop geklikt wordt en wat de gemiddelde positie van deze zoektermen is in de zoekresultaten. Deze gegevens zijn van onschatbare waarde bij het optimaliseren van je site en ook bij het begrijpen van het zoekgedrag van jouw ideale klant.
  2. Is een pagina geïndexeerd of niet? – In Google Search Console kan je zien of een pagina al meegenomen is in de zoekresultaten van Google (indexeren). Daarnaast geeft het inzicht in eventuele problemen met de indexering, zoals geblokkeerde pagina’s of fouten die de zichtbaarheid van de site kunnen beïnvloeden. Door deze problemen op te lossen, kan je ervoor zorgen dat al je (belangrijke) pagina’s worden geïndexeerd en weergegeven in de zoekresultaten. Ook kan je via Google Search Console de zoekmachine vertellen dat je nieuwe of aangepaste content hebt klaarstaan. Hierdoor heb je de mogelijkheid dat Google dit sneller oppikt en indexeert.
  3. Sitemap indienen – Website-eigenaren kunnen hun XML-sitemap indienen via Google Search Console. Deze sitemaps zijn een soort routekaarten en dit helpt Google bij het begrijpen van de structuur van de site.
  4. Mobiele bruikbaarheid – Steeds meer mensen zoeken in Google via hun smartphone en daarom is het essentieel om een mobielvriendelijke website te hebben. Google Search Console biedt rapporten over de mobiele bruikbaarheid van de site, waardoor je eventuele problemen kan identificeren en optimaliseren voor een betere mobiele ervaring.
  5. Crawlfouten en URL-inspectie: De tool geeft meldingen over eventuele crawlproblemen op de website en biedt een URL-inspectiefunctie waarmee je specifieke pagina’s kan bekijken en zo problemen kan oplossen.

Wil jij Google Search Console nog beter begrijpen en de vindbaarheid van jouw website naar een hoger niveau tillen? Vraag dan direct de eerste module van SEO in Business helemaal gratis aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *