Waar moet een goede gratis weggever aan voldoen?

Gratis weggevers zijn fantastisch en we zijn er bij De SEO-School ook groot fan van. Het is de perfecte eerste kennismaking met je doelgroep, je komt in contact met mensen die nog niet warm genoeg zijn voor een betaalde conversie en je bouwt continu aan je e-maillijst. Maar voordat je de vruchten van zo’n lead magnet kan plukken, moet je eerst een succesvol exemplaar hebben. In dit artikel leggen we uit waar een gratis weggever aan moet voldoen.

Wat is een gratis weggever?

Een gratis weggever is een product of dienst die je voor niets aanbiedt aan jouw doelgroep. Alhoewel, helemaal voor niets is het niet, want je vraagt er altijd iets voor terug. Dit kan een e-emailadres zijn, maar ook een fysiek adres om bijvoorbeeld iets op te sturen. Het doel van een gratis weggever is om een band op te bouwen met deze warme leads, zodat ze ook een van je betaalde producten of diensten kopen.

Je hebt heel veel verschillende soorten gratis weggevers. In dit artikel hebben we 25 verschillende soorten lead magnets voor je op een rij gezet.

Waar moet een gratis weggever aan voldoen?

Alles wat je gratis aanbiedt, kan een weggever zijn, maar wil je hem ook echt succesvol maken, dan zal je wel aan een aantal belangrijke spelregels moeten voldoen. De 5 belangrijkste punten waar een gratis weggever aan moet voldoen, hebben we voor je op een rij gezet:

1. Vindbaarheid: je hebt niets aan een gratis weggever als deze niet goed vindbaar is in de zoekmachine. Je wilt niet continu een gratis product onder de aandacht moeten brengen voordat deze aangevraagd wordt. Bouw er een goede SEO-strategie omheen zodat je continu nieuwe aanmeldingen krijgt.
  2. Relevantie: een goede gratis weggever moet relevant zijn voor jouw doelgroep en aansluiten bij hun behoeften en interesses. Het moet een oplossing bieden voor een probleem waar ze mee worstelen of hen helpen een specifiek doel te bereiken. Door te zorgen dat de weggever waarde toevoegt aan het leven of de zakelijke activiteiten van je potentiële klanten, vergroot je de kans dat ze deze willen ontvangen en gebruiken.
  3. Waarde: het is ook heel erg belangrijk dat jouw gratis weggever waardevol is. Het is immers de eerste kennismaking met een potentiële klant en die indruk moet goed zijn. Zorg ervoor dat je gratis weggever uit iets bestaat wat ze anders niet zouden hebben. Dit kan bijvoorbeeld exclusieve informatie, nuttige tips, sjablonen, tools, of zelfs een gratis consult zijn. Hoe waardevoller de weggever, hoe groter de kans dat mensen bereid zijn om hun contactgegevens achter te laten in ruil voor het aanbod en later ook willen betalen voor je vervolgaanbod.
  4. Aanbod: want dat komt er natuurlijk ook. Nadat potentiële klanten de weggever hebben aangevraagd, is het belangrijk om in contact te blijven. Dit kan bijvoorbeeld via een gepersonaliseerde follow-up e-mailreeks waarin je waarde blijft bieden en hen stapsgewijs begeleidt richting het product of dienst waar je de gratis weggever op hebt gericht. Ze zijn geïnteresseerd in jou als ondernemer en in jouw aanbod, dan is het een extra service om ze ook het aanbod te geven waar ze, bewust of onbewust, naar op zoek zijn.

Door deze vier elementen onderdeel te maken van jouw gratis weggever, creëer je een krachtig instrument om leads te genereren en je merk op te bouwen. Het biedt niet alleen directe waarde aan je potentiële klanten, maar stelt je ook in staat om waardevolle relaties op te bouwen en te onderhouden met je doelgroep.

Wil jij leren hoe jij van af en toe een aanvraag naar dagelijkse downloads gaat? Volg dan nu SEO Lead Lab. In deze cursus leer je waar een succesvolle gratis weggever aan moet voldoen, hoe je ervoor zorgt dat hij kneitergoed vindbaar is in Google en hoe je het beste aanbod doet aan de aanvragers ervan.