Hoe moeilijk is het om SEO zelf te doen?

Voor onderneemsters met een website kan SEO ontzettend ingewikkeld lijken. De technische termen, het algoritme van Google en alle specialisten die jou wat anders vertellen, kunnen ervoor zorgen dat het behoorlijk overweldigend is allemaal. Maar in dit artikel ontkrachten we deze mythe direct: het zelf doen van SEO is niet zo moeilijk als het misschien lijkt. Het draait allemaal om het begrijpen van één eenvoudig concept: een blije bezoeker is een blije zoekmachine.

Wil jij leren hoe jij jouw bedrijf goed vindbaar maakt in Google? Zet dan meteen gratis de eerste stap!

SEO zelf doen is niet moeilijk

SEO draait om het verbeteren van de zichtbaarheid van je website in Google, zodat potentiële klanten je gemakkelijker kunnen vinden. Dat sluit mooi aan bij wat Google wil, namelijk hun gebruikers de beste ervaring bieden door relevante, waardevolle en gebruiksvriendelijke informatie te presenteren die aansluit bij hun zoekopdracht.

Dit brengt ons terug naar de kern van SEO: het tevredenstellen van je bezoekers. Als jouw website waardevolle inhoud biedt die gemakkelijk te vinden, te lezen en te begrijpen is, zal dit niet alleen jouw bezoekers gelukkig maken, maar ook de zoekmachines. Maar dan is de grote vraag natuurlijk wel: hoe pak je dat aan?

Zo maak je zoekmachineoptimalisatie zo makkelijk mogelijk voor jezelf

Bij De SEO-School houden we niet van moeilijk doen als het ook makkelijk kan. Als jij onthoudt dat een blije bezoeker een blije zoekmachine is, dan heb je de kern van SEO al te pakken. De cursussen die je bij ons kunt volgen, zijn ook allemaal op dit principe gemaakt. Zo weet je zeker dat wat je nu leert, over een paar jaar nog steeds ontzettend relevant en toepasbaar is. Wil je, voordat je een SEO-cursus volgt, eerst wat meer leren? Dan kan je met de volgende punten zoekmachineoptimalisatie zo makkelijk mogelijk maken voor je zelf.

  1. Jouw ideale klant is het begin van jouw SEO-avontuur: pas als jij weet voor wie jij goed vindbaar wil zijn, kan je ook aan de slag met het maken van een plan. Anders schiet je met hagel en dat is zelden doeltreffend. Leer dus eerst je ideale klant kennen, voordat je aan de slag gaat met de rest.
  2. Zoektermen die bij jouw doelgroep passen: zoek relevante zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt en verwerk ze op natuurlijke wijze in je content. Maar wees voorzichtig, overmatig gebruik van zoekwoorden kan juist schadelijk zijn. Het leest niet lekker en daarnaast ziet Google het ook als net teveel je best doen.
  3. Hele goede teksten schrijven: je maakt je pas echt goed vindbaar in Google als je ook steengoede SEO-teksten schrijft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan informatieve blogposts, boeiende productbeschrijvingen en nuttige handleidingen. Zorg ervoor dat je inhoud biedt die antwoord geeft op vragen en problemen van je doelgroep.
  4. Gebruiksvriendelijke website: Maak het navigeren op je website eenvoudig voor je bezoekers. Een duidelijke site-architectuur en een logische indeling dragen bij aan een positieve gebruikerservaring. Vergeet ook niet het belang van snelle laadtijden en mobielvriendelijkheid, aangezien dit ook factoren zijn waar zoekmachines naar kijken.

Met SEO heb je enorm veel mogelijkheden om jezelf zichtbaar te maken voor je doelgroep. Dit betekent dat je als ondernemer met een online business altijd ruimte hebt om te groeien en te verbeteren. Door je te concentreren op het creëren van waardevolle inhoud en het bieden van een geweldige gebruikerservaring, leg je een stevig fundament voor het pakken van het grootste podium dat jij jouw bedrijf kan bieden: Google!

Wil jij direct beginnen met het laten groeien van jouw business? Vraag dan direct de gratis module van SEO in Business aan. In deze cursus leer je hoe je continu nieuwe klanten aantrekt met jouw bedrijf, zelfs als je niet aan het werk bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *