Accelerated Mobile Pages? AMP? Zeg eens, waar heb je het in hemelsnaam over? Groot gelijk als je dit nu denkt, want het klinkt allemaal onwijs technisch en eerlijk gezegd is het dat ook. Maar omdat Google mobiele gebruikers steeds belangrijker vindt en daarbij de laadsnelheid van (mobiele) websites ook mee laat wegen, moet ik dit onderwerp wel met je bespreken. Wat zijn Accelerated Mobile Pages (AMP) precies en waar moet je op letten?
AMP staat voor Accelerated Mobile Pages
Heel kort door de bocht staat AMP voor een enorm uitgeklede versie van jouw webpagina die niet via ‘jouw’ server geladen wordt, maar via Google. Het allergrootste voordeel hiervan is dat de pagina supersnel laadt en de gebruiker niet hoeft te wachten totdat hij de informatie op zijn scherm ziet waar hij naar op zoek is. Dat gebeurt namelijk door AMP in een oogwenk.
Er zit ook voor jou een groot voordeel aan en dat is dat Google heel gelukkig wordt van snelle websites. Zelf zeggen ze dat (het gebruiken van) AMP geen rankingfactor op zich is, maar het feit dat je een snelle mobiele website hebt werkt zeker in je voordeel.
Hoe maak je gebruik van AMP?
Om door middel van AMP je mobiele website een stuk sneller te maken, kan je kiezen voor een plugin. WordPress biedt verschillende plugins aan waar je zelf het een en ander kunt instellen. Ik maak voor mijn blog bijvoorbeeld gebruik van AMP for WP. De lay-out wordt niet zoals je hem zelf hebt bedacht, aangezien je moet kiezen uit een paar opties. Zelf vind ik dat (ook bij andere websites) niet zo’n probleem, omdat ik de snelheid op vind wegen tegen het iets minder mooie uiterlijk.
Ben jij ontzettend technisch en bouw je in je vrije tijd voor de lol websites? Dan kan je ook zelf aan de bak om jouw website helemaal mobiel-proef te maken Een volledig geoptimaliseerde website (en dan bedoel ik echt vanuit technisch SEO-oogpunt) biedt namelijk ook veel voordelen.
Wat zijn de gevolgen als je kiest voor Accelerated Mobile Pages?
Een snelle mobiele website is niet het enige gevolg van AMP. Zoals ik aangaf, toont Google een vrij kale website als je gebruik maakt van Accelerated Mobile Pages. De mooie opmaak die jij aan je website hebt gegeven, verdwijnt dus (alleen op mobiel!). Daarnaast kan het zijn dat speciale buttons veranderen in gewone links en dat ook contactformulieren niet meer optimaal werken.
Dit kan je ondervangen door specifieke pagina’s te kiezen die je wilt tonen als Accelerated Mobile Pages. Blogs en nieuwsberichten zijn hier perfect voor, omdat deze pagina’s voor informatie bevatten waar de Google-gebruiker naar op zoek is. Je homepage en diensten- of contactpagina’s laat je dan buiten beschouwing.
Wil je meer weten over SEO? Lees dan waarom het gebruik van brede zoektermen zo belangrijk is.