Hoe word je beter vindbaar in Google? 5 praktische tips!

Je hebt een prachtig bedrijf uit de grond gestampt en je bent klaar om klanten aan te trekken waar jij gelukkig van wordt. Social Media is al ingeschakeld, mond-tot-mond loopt lekker, en toch weet je zeker dat er meer in zit. Wat jij wil, is jouw website beter vindbaar maken in Google. Logisch, want dit is het allergrootste podium waar je jezelf op kan plaatsen. Ook al heb je tienduizenden volgers op Instagram; tegen de kracht van Google kan niets op. Daarom delen wij in deze blog 5 praktische tips waarmee jij direct aan de slag kan om goed vindbaar te zijn in de zoekmachine!

In de huidige digitale wereld is het essentieel voor bedrijven, hoe groot of klein ook, om online vindbaar te zijn. En als het gaat om online zoekopdrachten, is Google de koning. Met een marktaandeel van meer dan 90% is het optimaliseren van je vindbaarheid in Google van groot belang. Maar hoe kun je ervoor zorgen dat jouw website beter wordt gevonden in de zoekresultaten van Google? Daar heb je SEO voor nodig.

Wat is SEO en hoe maakt het je website beter vindbaar?

SEO staat voor Search Engine Optimization en kan je in het Nederlands het beste vertalen als zoekmachineoptimalisatie. Vroeger was dit ook precies wat je deed: jouw website zo aanpassen dat hij voldeed aan de regels van Google. In de praktijk betekende dat slecht leesbare teksten vol zoektermen, websites die versprongen op het moment dat je ergens op klikten en andere foute praktijken.

Gelukkig is dit tegenwoordig niet meer het geval. Nu draait SEO om de bezoekers die op jouw website terechtkomen. Google zet de websites bovenaan in de zoekresultaten die het beste voldoen aan de vraag van de gebruiker. Daarom is het motto van De SEO-School ook ‘een blije bezoeker is een blije zoekmachine’. Met andere woorden: alles wat jij op je website doet, moet in het teken staan van de bezoekers. De teksten moeten van waarde zijn, je website lekker surfen en de lay-out goed leesbaar. Beter vindbaar in Google zijn draait dus om je doelgroep en niet om de zoekmachine zelf.

Wat zijn de positieve effecten van beter vindbaar in Google zijn

Maar hoe krijg je dat in de praktijk voor elkaar? Dat is iets wat De SEO-School je leert in onze cursussen. Wij stellen jouw ideale klant centraal en geven je een heleboel handvatten om jouw website voor deze doelgroep vindbaar te maken. De positieve effecten hiervan zijn enorm. Je trekt niet alleen meer bezoekers aan, maar ook nog eens de juiste, namelijk mensen die geïnteresseerd zijn in jouw producten/diensten. Hierdoor stijgt je omzet en maak je van je website een steady inkomstenbron. Ook werk je enorm aan jouw expertstatus en kunnen mensen met vraagstukken binnen jouw werkveld niet meer om je heen.

5 praktische tips om met de vindbaarheid van je website aan de slag te gaan

Wil jij vandaag nog beginnen met jouw website beter vindbaar in Google maken? Start dan alvast met deze 5 praktische tips.

1. Kies de juiste zoektermen – Het begint allemaal met het kiezen van de juiste zoektermen. Doe grondig onderzoek naar relevante zoektermen die je doelgroep zou kunnen gebruiken bij het zoeken naar jouw producten of diensten. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner of andere SEO-tools om te kijken hoe vaak er op gezocht wordt en of je de concurrentiestrijd met andere websites aankunt.
  2. Kijk kritisch naar je website – staat jouw bezoeker hier echt in het middelpunt van de belangstelling of draait het ook nog best vaak om wat jij mooi vindt? Denk bijvoorbeeld aan kleurgebruik, maar ook aan de koppen in je menu. Jij kan de naam van je cursus wel heel fancy vinden, maar begrijpen de bezoekers die op jouw website landen dit ook?
  3. Creëer steengoede content – Content is koning als het gaat om het beter vindbaar maken van jouw website in Google. Maak waardevolle en relevante content die aansluit bij de behoeften en interesses van je doelgroep. Schrijf informatieve blogposts, maak boeiende video’s of ga aan de slag met landingspagina’s. Jouw website heeft content nodig om goed gevonden te worden. Met alleen je dienstenpagina’s redt je het niet.
  4. Bouw kwalitatieve backlinks op – Niet iets waar je direct mee aan de slag kan, maar wel een onderdeel dat belangrijk is. Backlinks zijn links van andere websites naar jouw website. Ze spelen een rol bij het bepalen van je positie in de zoekresultaten van Google. Probeer kwalitatieve backlinks van gerelateerde en betrouwbare websites te verkrijgen. Dit kan worden bereikt door gastblogs te schrijven, deel te nemen aan branche-gerelateerde forums en het delen van je content op sociale media. Onthoud dat de kwaliteit van de backlinks belangrijker is dan de kwantiteit. Koop dus nooit voor veel geld een stapel links op een foute website. Dat wordt alleen maar tegen je gebruikt.
  5. Maak gebruik van lokale SEO – Of je nou online of offline werkt: lokaal vindbaar zijn is belangrijk. Maak dus een Google Mijn Bedrijf pagina aan en kijk welke stappen je voor jouw lokale vindbaarheid nog meer kan zetten.

Beter vindbaar in Google zijn vereist tijd, inspanning en doorzettingsvermogen. SEO is een dieseltje: het duurt even voordat het opgang komt. Maar als deze trein rijdt, dan rijdt hij ook goed. Je website beter vindbaar maken doe je dus door echt aan de slag te gaan met zoekmachineoptimalisatie en De SEO-School helpt je daar graag bij!