5 SEO-tools die jou helpen met beter vindbaar zijn in Google

Het is ontzettend belangrijk om jouw website, en dus ook jouw bedrijf, goed vindbaar te maken in Google. Dit levert je namelijk heel veel bezoekers en klanten op. Dit doe je met behulp van zoekmachineoptimalisatie, ook wel SEO genoemd. Er zijn verschillende SEO-tools beschikbaar die je kunnen helpen om je website beter vindbaar te maken. In deze blog zal ik een aantal van deze tools bespreken en uitleggen hoe je ze kunt gebruiken.

Met deze SEO-tools maak je jouw website beter vindbaar

Er zijn vele duizenden tools gemaakt voor SEO, maar goed nieuws: je hebt ze lang niet allemaal nodig. Als je pas net met SEO begonnen bent of alleen aan de vindbaarheid van je eigen website werkt, heb je aan de volgende tools meer dan genoeg:

Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google waarmee je kan zien op welke woorden jouw website nu gevonden wordt. Ook kun je hiermee zien welke pagina’s er geïndexeerd zijn en of er fouten zijn op je website. Daarnaast kun je met Google Search Console sitemaps indienen en je website optimaliseren voor mobiele apparaten. GSC heeft in alle cursussen van De SEO-School een zeer prominente plek vanwege de waardevolle informatie die je eruit kunt halen.

Yoast SEO of RankMath

Yoast SEO en RankMath zijn beide plugins voor WordPress die je hulp bieden bij het optimaliseren van je website. Met deze SEO-tools kun je onder andere meta-beschrijvingen en titels toevoegen aan je pagina’s, zoekwoord-dichtheid controleren en sitemaps genereren. Let er wel op dat ze je helpen. Ze zorgen er niet voor dat je goed vindbaar wordt. Een groen bolletje in Yoast is fijn, maar biedt geen garanties. Yoast was lange tijd de onbetwiste plugin, maar RankMath loopt op het gebied van techniek wat voor en wordt steeds populairder.

SEMrush

SEMrush is een betaalde tool waarmee je inzicht krijgt in de prestaties van je website in Google. Met SEMrush kun je onder andere zien welke zoekwoorden er gebruikt worden om op jouw website terecht te komen, hoeveel verkeer je website heeft en welke backlinks er naar jouw website verwijzen. SEMrush is een krachtige tool die vooral geschikt is voor professionele SEO-specialisten. Hier betaal je dan ook flink voor. Gelukkig is er ook een gratis versie waar je heel veel aan hebt.

UberSuggest

Ahrefs is een van de andere fijne SEO-tools die ook veel gebruikt wordt door SEO-specialisten, maar ook heel gangbaar is als je net begint met SEO. Doordat de tool in het Nederlands beschikbaar is, is hij een stuk beter te begrijpen (qua moeilijke termen) dan andere tools. Je kan met UberSuggest zoektermenonderzoek doen, kijken hoe de concurrent ervoor staat of je eigen website analyseren. Met de gratis versie heb je helaas wel maar beperkte mogelijkheden.

Screaming Frog

Screaming Frog is een tool waarmee je de technische aspecten van je website kunt analyseren. Met deze tool kun je onder andere zien welke pagina’s er geïndexeerd zijn, welke pagina’s er dubbel zijn en welke pagina’s er errors bevatten. Daarnaast kun je met Screaming Frog ook de metadata van je website analyseren. Screaming Frog is een handige tool voor iedereen die zijn website wil optimaliseren op technisch gebied.

Naast deze tools is Google Analytics ook een hele fijne manier om je website beter te leren kennen. Vergeet deze dus ook niet te koppelen voor meer inzichten.

SEO in Business gratis uitproberen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *