Wat is Semrush – de voordelen en nadelen op een rij

Als je bezig bent met SEO, heb je deze tool vast weleens voorbij zien komen: Semrush. Maar wat is Semrush nu eigenlijk en waarom is het zo populair? In dit artikel gaan we dieper in op wat het precies is en bespreken we de voordelen en nadelen ervan.

Wat is Semrush?

Semrush is een zeer uitgebreid marketing platform dat in 2008 werd gelanceerd door een groep IT-specialisten en marketeers. Sindsdien is het uitgegroeid tot een van de meest populaire en gebruikte tools in de digitale marketingindustrie.

Semrush biedt een breed scala aan functies en tools om marketeers te helpen bij het verbeteren van hun online zichtbaarheid, het optimaliseren van hun website en het analyseren van concurrenten. Wij zijn er, vanwege de vele functies, ook enorm fan van. Toch raden we niet iedere ondernemer aan direct met Semrush te beginnen. Lees vooral verder om de voordelen en nadelen van Semrush voor jezelf op een rijtje te zetten.

Wat zijn de voordelen van Semrush?

We hebben vijf fijne voordelen van Semrush voor je op een rijtje gezet.

  1. Zoektermenonderzoek wordt een stuk makkelijker: Een van de belangrijkste voordelen van Semrush is de uitgebreide informatie over de te onderzoeken zoekterm. Met deze functie ontdek je niet alleen welke zoekterm je het beste kan gebruiken, je komt ook veel te weten over het zoekvolume en de concurrentie. Dat maakt het makkelijker om strategieën te ontwikkelen voor de beste positie in Google.
  2. Semrush stelt je in staat om je concurrenten te analyseren: Je kunt zien met welke zoektermen ze bezig zijn, waar hun backlinks vandaan komen en welke advertenties ze uitvoeren. Dit geeft je waardevolle inzichten om je eigen strategie te verbeteren.
  3. Je kan je eigen website (of dat van iemand anders) onderzoek: Met de site-auditfunctie kun je de gezondheid van je website controleren en eventuele technische problemen ontdekken die je SEO-prestaties kunnen beïnvloeden. Semrush geeft je ook tips om je site te optimaliseren.
  4. Je kan gebruik maken van een contentanalyse: Semrush helpt je bij het optimaliseren van je content voor zoekmachines. Je kunt zien op welke zoekwoorden je je kan richten, welke backlinks je content heeft en welke sociale signalen het genereert.
  5. En dan hebben we ook nog Linkbuilding: Met behulp van Semrush kan je kwalitatieve backlinks vinden en je linkbuildingstrategie verbeteren.

Wat zijn dan de nadelen van Semrush?

Heeft Semrush dan alleen maar voordelen? Nee, zeker niet. Er zijn ook veel marketeers en ondernemers die Semrush vanwege de volgende redenen compleet links laten liggen.

  1. Semrush is duur: Een van de grootste nadelen van Semrush is de prijs. Het is geen goedkope tool en kan voor kleine bedrijven en freelancers kostbaar zijn. Je moet echt veel met SEO bezig zijn, wil je de investering eruit halen. Het goedkoopste pakket kost bijvoorbeeld € 125,- per maand.
  2. Het is behoorlijk wat als je net begint: Semrush heeft veel functies en kan overweldigend zijn voor beginners. Het kost tijd om alle mogelijkheden en instellingen te begrijpen en effectief te gebruiken. Dat kan ervoor zorgen dat je voortijdig stopt omdat je denkt dat het ingewikkeld is.
  3. Met de gratis versie kan je niet zo heel veel: Wij raden je sowieso aan om je aan te melden voor de gratis versie van Semrush, want zelfs door die paar mogelijkheden die je hebt, kan je veel leren. Maar het is stiekem ook erg frustrerend wanneer je net lekker bezig bent, en de tool tegen je roept dat je gratis opties allemaal gebruikt zijn.
  4. Door de continue updates verandert er veel: Semrush voert regelmatig updates en veranderingen door, wat kan leiden tot enige verwarring of aanpassingsproblemen. Heb je net iets lekker door, moet je weer wennen aan iets nieuws.

Raden wij je aan om Semrush te gebruiken?

Semrush is een krachtige tool voor digitale marketeers en SEO-professionals die op zoek zijn naar geavanceerde functies om hun online prestaties te verbeteren. Dat klinkt wat heftig, maar zo uitgebreid is Semrush nou eenmaal.

Ben je een beginner op het gebied van SEO, dan raden we je aan om eerst eens te kijken bij UberSuggest. Deze tool is laagdrempeliger en Nederlandstalig.

Kan je wel tegen een stootje en ben je er helemaal klaar voor? Go for it! Semrush biedt uitgebreide mogelijkheden voor zoekwoordonderzoek, competitieanalyse, site-audits en meer. Pak wel eerst de gratis versie zodat je alles kan uitproberen. Een abonnement afsluiten kan altijd nog.

Wil je meer leren over SEO? Vraag dan gratis de eerste module van SEO in Business aan!

SEO in Business gratis uitproberen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *