Wat zijn zoektermen?

Zoektermen, je kan er niet omheen als je jouw website goed vindbaar wil maken in Google. Maar hoe werkt dat eigenlijk? Hoe kan een zoekmachine als Google relevante informatie bieden op basis van de zoekopdracht? Dit is waar zoektermen in beeld komen. In deze blog gaan we dieper in op wat zoektermen zijn en hoe jij ze kan inzetten op jouw business te laten scoren in de zoekmachine.

Wat zijn zoektermen?

Het begrip zoekterm kent vele synoniemen. We gebruiken ook vaak keywords of zoekwoorden als we het over zoektermen hebben. Alle begrippen zijn hetzelfde, namelijk: specifieke woorden of zinnen die je in een Google invoert om informatie te vinden over een specifiek onderwerp.

Zo’n zoekterm is relevant voor de gebruiker van Google, aangezien zij het invoeren in de zoekbalk van de zoekmachine. Maar ook voor jou zijn ze natuurlijk van onschatbare waarde. Als jij weet waar jouw ideale klant op zoekt, kan je dit gebruiken om jouw teksten te optimaliseren en zo jouw doelgroep aan te spreken via Google.

Hoe werken zoektermen precies?

Wanneer je een zoekterm invoert in Google, doorzoekt deze zoekmachine zijn enorme database met geïndexeerde webpagina’s om relevante resultaten te vinden. De zoekmachine gebruikt complexe algoritmen om te bepalen welke pagina’s het meest relevant zijn voor de ingevoerde zoekopdracht. Deze relevantie wordt bepaald door verschillende factoren, waaronder het gebruik van zoektermen.

Het is dus aan jou de taak om de zoektermen terug te laten komen in relevante en inhoudelijk sterke teksten. De zoektermen zijn de brug tussen de zoekopdracht van jouw ideale klant en jouw website. Als jij niet weet waar jouw ideale klant op zoekt en welke zoektermen zij daarvoor gebruikt, is het ook onmogelijk om jouw website goed vindbaar te maken in Google.

Semantische keywords

Er zijn verschillende soorten zoektermen, zoals longtail keywords en semantische zoektermen. Iedere tekst kent een focus keyword, maar je maakt je tekst rijker en sterker wanneer je jouw primaire keuze ondersteunt met woorden die daarop lijken.

Het belang van semantische zoektermen is toegenomen met de ontwikkeling van Google en zijn vermogen om natuurlijke taal te begrijpen en betekenisvolle resultaten te leveren. Semantische keywords helpen zoekmachines om verbanden te leggen tussen verschillende woorden en begrippen, waardoor ze beter in staat zijn om relevante informatie te presenteren, zelfs als de zoektermen niet exact overeenkomen met de tekst op een webpagina.

Wat zijn de voordelen van semantische keywords?

Een goede balans tussen je primaire zoekterm en je semantische keywords is dus belangrijk om jouw website goed vindbaar te maken in Google. Maar wat zijn de voordelen exact?

1. Begrip van intentie: Semantische keywords helpen zoekmachines om de intentie achter een zoekopdracht te begrijpen. Ze kijken naar de context en proberen te achterhalen wat de gebruiker echt wil weten. Bijvoorbeeld, als iemand zoekt naar “beste restaurants in Amsterdam”, kunnen semantische keywords zoals “beoordelingen”, “reserveringen” en “menu’s” helpen om gerelateerde informatie te vinden die aansluit bij de behoeften van de gebruiker.
  2. Ruimere vindbaarheid: Als jij semantische keywords gebruikt, kunnen zoekmachines bredere relevante resultaten tonen. Dit is vooral handig wanneer een zoekterm meerdere betekenissen heeft. Bijvoorbeeld, als iemand zoekt naar “bank”, kan de zoekmachine dankzij semantische zoektermen bepalen of de gebruiker op zoek is naar informatie over het meubel waarop je zit of het gebouw waar je geld haalt.
  3. Verbanden leggen: Semantische keywords helpen zoekmachines om verbanden te leggen tussen verschillende concepten. Ze begrijpen dat bepaalde woorden en begrippen vaak samen voorkomen en kunnen daarom gerelateerde informatie tonen. Bijvoorbeeld, als iemand zoekt naar “voetbal”, kunnen semantische keywords zoals “wedstrijden”, “teams”, “spelregels” en “voetbalschoenen” worden gebruikt om relevante informatie te presenteren.
  4. Duidelijkheid: Semantische keywords zijn vooral belangrijk bij het gebruik van natuurlijke taal in zoekopdrachten. Mensen stellen hun vragen steeds vaker in volledige zinnen in plaats van enkele woorden. Semantische keywords helpen zoekmachines om de betekenis achter deze zinnen te begrijpen en passende resultaten te leveren.

Daarnaast zorgen semantische zoektermen er ook voor dat je tekst veel beter leesbaar is. Zoals wij altijd zeggen: een blije bezoeker is een blije zoekmachine.

Wil jij alles leren over zoektermen en semantische keywords? Ga dan aan de slag met een van de cursussen van De SEO-School. Hierin leer je hoe zoekmachineoptimalisatie werkt en hoe je daarmee jouw bedrijf kan laten groeien.