Wat is een CLS-fout en waarom geeft Search Console dit aan?

Maak je gebruik van Google Search Console (GSC)? Dan is het mogelijk dat je sinds een aantal maanden een CLS-probleem van de tool voor je voeten gegooid krijgt. En niet te zuinig ook: met allerlei signalen laat Search Console weten dat je iets moet doen om deze fout op te lossen. Maar wat is een CLS-fout precies en waarom geeft GSC dit eigenlijk aan?

Wat is een CLS-fout?

CLS staat voor culumative Layout Shift en houdt bij in welke mate een pagina verspringt tijdens het laden. Sinds de Core Web Vitals update van Google is het allemaal nog meer gericht op het plezier van de bezoeker op jouw website. Een blije bezoeker is immers een blije zoekmachine. Als je website voortdurend verspringt, dan is het voor de bezoeker een minder prettige ervaring.

‘Vroeger’ werd het verspringen van de websites weleens tactisch ingezet. Waarschijnlijk herken je dat zelf ook: je wil op de ene button klikken, maar doordat de website automatisch verspringt, geef je toch per ongeluk toestemming of druk je op de koopknop terwijl je dat helemaal niet wil. Nog zo’n irritante: net op het moment dat je de pop-up weg wil klikken, verschuift hij een paar centimeter waardoor je alsnog de advertentie aantikt.

Doordat Google die culumative layout shift tegenwoordig als fout bestempelt, werkt het dus echt in je nadeel. Maar wat nou als jij wel een CLS-fout hebt, terwijl het helemaal niet de bedoeling is dat jouw website verspringt?

Waardoor ontstaat een CLS-fout?

Een CLS-fout wordt in de meeste gevallen veroorzaakt doordat een groot stuk content later in wordt geladen dan de rest. En wanneer dit ‘stuk’ ook nog eens groter is dan de daarvoor beschikbare ruimte, springt de rest van jouw content naar beneden. Dit komt vaak voor bij afbeeldingen die later worden getoond, maar ook bij advertenties. Daarnaast veroorzaken web fonts weleens voor een CLS-fout

Wat kan je aan zo’n foutmelding doen?

Het oplossen van een CLS-fout begint bij het onderzoeken waardoor het precies komt. De aanpak van een te traag ingeladen advertentie vraagt weer om een andere aanpak dan wanneer je afbeelding te groot is voor de ruimte die het eigenlijk heeft. In veel gevallen vraagt het ook om technische kennis om het probleem aan te kunnen pakken. Nu ben ik zelf een groot voorstander van ‘van proberen kun je leren’, maar toch raad ik het niet aan om in de code van je website te wroeten wanneer je daar te weinig verstand van hebt. Heb je dus flink wat CLS-foutmeldingen waar je niet zelf de oplossing voor kunt vinden? Schakel dan altijd een webdeveloper of een andere techneut in.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *