Hoe maak je van een bezoeker een betalende klant? Geen gekke vraag als je al langere tijd met SEO bezig bent. Wat heb je aan bezoekers op je website zonder dat het je wat oplevert? Een hoog aantal bezoekers per maand is pas echt een succes als je daar in de praktijk ook (meer) omzet aan overhoudt. Maar hoe maak je van die bezoeker een betalende klant?
Dat doe je in ieder geval niet door onderstaande fout te maken.
Afgelopen vrijdagavond wilde ik een paar nieuwe oorbellen bestellen bij een webshop waar ik al langere tijd groot fan van ben. Na lang zoeken had ik het perfecte paar gespot. Niet goedkoop, maar jezelf cadeautjes geven kan nooit kwaad. Dolblij mikte ik ze in mijn winkelmand en besloot ik direct af te rekenen.
Althans, dat wilde ik. De website wilde dit overduidelijk niet.
Tot drie keer toe gaf hij aan dat ik de algemene voorwaarden niet had geaccepteerd.
Jawel, pokke-ding. Dat heb ik wel!
SEO en sales gingen hier niet hand in hand…
Maar hoe vaak ik het ook probeerde, ik kon mijn bestelling niet voltooien. Omdat ik die oorbellen toch wel erg mooi vond, besloot ik de webshop een DM te sturen. Na een aantal uur kreeg ik een, overigens heel lief, berichtje terug dat dit een bekend probleem was en dat ik een mail mocht sturen als ik de oorbellen nog steeds wilde. Ik liet ze weten dat ik dit na het weekend zou doen en ik kreeg nogmaals excuses voor het ongemak.
Je raadt het al… Ik heb die oorbellen nooit meer besteld. Toen ik het mailtje wilde tikken, vond ik ze toch net te duur om ‘zomaar’ te kopen.
Hoe maak je van een bezoeker een betalende klant? Door een goede klantreis
De route die een potentiële klant aflegt op jouw website noemen we een klantreis. En hoe voorspoediger die reis verloopt, hoe sneller er een conversie plaats vindt. Als ik op vrijdagavond die oorbellen af had kunnen rekenen, was de onderneemster € 75,- rijker geweest. Maar omdat mijn klantreis stokte op een vrij essentieel punt en ik daarna te veel moeite moest doen om alsnog te bestellen, rondde ik mijn aankoop nooit af.
Eén mislukte bestelling voelt deze onderneemster wellicht niet, maar als je er per maand 10 orders aan je neus voorbij ziet gaan, is dat € 9000,- misgelopen omzet op jaarbasis.
En dat tikt behoorlijk aan.
En dat maakt de connectie tussen SEO en sales ook direct zo tastbaar. Je kan een bezoeker wel naar je website halen, maar als dit niet jouw ideale klant is of jouw website is verder niet SEO-proof, dan ga je dit alsnog niet merken in je omzet.
Waar laat jij omzet liggen?
Sterker nog, je laat gewoon heel veel omzet liggen als je hier geen aandacht aan geeft. En dat terwijl je het helemaal zelf in de hand hebt hoe vindbaar je bent in Google. Ook heb je gegarandeerd veel meer invloed op de conversie van je website dan dat je nu waarschijnlijk denkt.
Misschien is het bij jou geen enkel probleem om die algemene voorwaarden te accepteren, maar loopt het op jouw website spaak door te veel afleiding. Wellicht is de koop-button niet goed zichtbaar waardoor bezoekers niet de neiging voelen daar vol overgave op te rammen. Ook kan de laadtijd van je website te langzaam zijn, waardoor bezoekers ongeduldig worden en weggaan.
Kortom, je kan op ontzettend veel manier omzet verliezen. Het goede nieuws is dat je daar tegelijkertijd ook weer ontzettend veel invloed op hebt. Daarom leer je in de SEO & Sales videotraining van De SEO-School ook hoe je de extra stap zet naar conversie-optimalisatie.
Want een ding is zeker: als je het goed aanpakt komt na SEO sales.