SEO en sales: hoe maak je van een bezoeker een betalende klant?

SEO en sales; het lijkt een gekke combinatie, maar toch gaan ze in de praktijk hand in hand. Want wat heb je aan bezoekers op je website zonder dat het je wat oplevert? Een hoog aantal bezoekers per maand is pas echt een succes als je daar in de praktijk ook (meer) omzet aan overhoudt. Maar hoe maak je van die bezoeker een betalende klant?

Afgelopen vrijdagavond wilde ik een paar nieuwe oorbellen bestellen bij een webshop waar ik al langere tijd groot fan van ben. Na lang zoeken had ik het perfecte paar gespot. Niet goedkoop, maar jezelf cadeautjes geven kan nooit kwaad. Dolblij mikte ik ze in mijn winkelmand en besloot ik direct af te rekenen. 

Althans, dat wilde ik. De website wilde dit overduidelijk niet. 

Tot drie keer toe gaf hij aan dat ik de algemene voorwaarden niet had geaccepteerd. 

Jawel, pokke-ding. Dat heb ik wel! 

SEO en sales gingen hier niet hand in hand…

Maar hoe vaak ik het ook probeerde, ik kon mijn bestelling niet voltooien. Omdat ik die oorbellen toch wel erg mooi vond, besloot ik de webshop een DM te sturen. Na een aantal uur kreeg ik een, overigens heel lief, berichtje terug dat dit een bekend probleem was en dat ik een mail mocht sturen als ik de oorbellen nog steeds wilde. Ik liet ze weten dat ik dit na het weekend zou doen en ik kreeg nogmaals excuses voor het ongemak. 

Je raadt het al… Ik heb die oorbellen nooit meer besteld. Toen ik het mailtje wilde tikken, vond ik ze toch net te duur om ‘zomaar’ te kopen. 

Van een bezoeker een betalende klant maken door middel van een goede klantreis

De route die een potentiële klant aflegt op jouw website noemen we een klantreis. En hoe voorspoediger die reis verloopt, hoe sneller er een conversie plaats vindt. Als ik op vrijdagavond die oorbellen af had kunnen rekenen, was de onderneemster € 75,- rijker geweest. Maar omdat mijn klantreis stokte op een vrij essentieel punt en ik daarna te veel moeite moest doen om alsnog te bestellen, rondde ik mijn aankoop nooit af.

Eén mislukte bestelling voelt deze onderneemster wellicht niet, maar als je er per maand 10 orders aan je neus voorbij ziet gaan, is dat € 9000,- misgelopen omzet op jaarbasis. 

En dat tikt behoorlijk aan. 

Tijdens de masterclass SEO en sales die ik gegeven heb aan de deelnemers van SEO Start hebben we daarom uitgebreid stilgestaan bij deze klantreis. Het is nou eenmaal een feit dat het je letterlijk omzet kost als jouw bezoeker niet van A tot Z op zijn wenken bediend wordt zodra hij op je website surft. 

En dat maakt de connectie tussen SEO en sales ook direct zo tastbaar. Je kan een bezoeker wel naar je website halen, maar als dit niet jouw ideale klant is of jouw website is verder niet SEO-proof, dan ga je dit alsnog niet merken in je omzet. 

Waar laat jij omzet liggen?

Sterker nog, je laat gewoon heel veel omzet liggen als je hier geen aandacht aan geeft. En dat terwijl je het helemaal zelf in de hand hebt hoe vindbaar je bent in Google. Ook heb je gegarandeerd veel meer invloed op de conversie van je website dan dat je nu waarschijnlijk denkt. 

Daarom hebben de toppers van SEO Start ook de opdracht gekregen om hun eigen klantreis te doorlopen, met uiteraard een heel aantal tips, tricks en triggers om hun conversie te verhogen. Hoe maken we van die bezoeker nou een betalende klant?

De reacties varieerden van “bedankt voor deze inspirerende masterclass” en “er is werk aan de winkel” tot aan “Wat een fijne masterclass, genoeg te doen de komende tijd” en “ik ben zo blij dat ik nog last minute ben ingestapt”. 

Je begrijpt dat ik als dolgelukkige SEO-coach door het leven ga. En als jij nu ook besluit om eens kritisch naar de SEO en klantreis van jouw website te kijken, ben ik helemaal een blij mens. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *