Wordt jouw bedrijf geraakt door een Instagram storing?

Maandagavond, 4 oktober. Ik denk dat het rond een uur of zes was toen ik het opeens opvallend stil vond. Niet in huis, want mijn kleine moppies (Mae van 4 en Lewis van 1) maakten meer dan genoeg gezellige herrie. Nee, mijn telefoon bleef opvallend stil. Ik zit in meerdere, vrij actieve app-groepen en ik had nu al een tijdje geen tingeltje gehoord. En wel ja, het was weer eens zover: WhatsApp, Facebook en Instagram hadden storing en waren niet te bereiken. Meteen dacht ik aan al die ondernemers die met hun bedrijf geraakt worden door een Instagram storing.

Nou vind ik niets zo lekker als na een drukke dag even op de bank hangen met een kop (warme – vast herkenbaar voor veel moeders) koffie terwijl ik doelloos door mijn tijdlijn scrol. Dat zat er dus niet in, want… alles op zwart. Maar gelukkig was dit tegelijkertijd ook direct mijn enige struggle.

Een Instagram storing is funest als je afhankelijk bent van dat kanaal

Ik weet dat voor veel ondernemers een Instagram storing een veel groter probleem is. Zij zijn namelijk met hun business afhankelijk van dit kanaal. Vaak halen zij hier zelfs hun volledige omzet vandaan. 

Ben jij er daar een van? Een onderneemster die met haar handen in het haar zit zodra Instagram eruit ligt, omdat dit je enige lijntje met jouw ideale klant is? Die weet dat als zij niet actief zichtbaar is op Insta, ze ook geen omzet draait? 

Geen wijzend vingertje of streng oordeel vanuit mij over het gebruik van Instagram overigens, want het is ook gewoon heel fijn als het op contact met potentiële klanten aankomt. Geen enkel socialmediakanaal brengt je zo snel en zo dicht bij je doelgroep. Maar aan Instagram kleeft één heel groot nadeel: het is niet jouw kanaal. Zodra er een storing optreedt, sta je machteloos. Als het algortime suckt, ben je nergens. Er zijn zoveel dingen die je niet zelf in de hand hebt als het op dit kanaal aankomt.

En het erge is nog dat je afhankelijk bent van slechts één lijntje. Een lijntje dat meer dan eens een tikkie wankel blijkt.

Zorg ervoor dat er wel honderd lijntjes naar jouw bedrijf lopen

De brug naar SEO zie je zeker nu al van mijlenver aankomen? Ik ga er dan ook maar niet omheen draaien: zie zo’n Instagram storing als een teken om met SEO aan de slag te gaan. 

Zorg ervoor dat jouw ideale klant jou moeiteloos weet te vinden, ook als Instagram eruit ligt. Gewoon steady in Google, zonder dat jij daar continu actief mee bezig moet zijn. Maak je business niet kwetsbaar door afhankelijk te zijn van één kanaal, maar deel zoveel waarde op je website dat er straks honderd lijntjes naar jouw producten, diensten en/of kennis leiden.

Baal jij ook onwijs van de stilte binnen jouw business nu je door een storing totaal onbereikbaar bent voor jouw ideale klant? Dan sta ik klaar om je te helpen. Begin vandaag nog met het vindbaar maken van jouw bedrijf in Google, zodat je tijdens de volgende storing alleen nog het doelloos scrollen door je tijdlijn mist.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.