6 gigantische onzinverhalen over SEO

Niets is zo ergerlijk voor een SEO-specialist als verhalen over SEO de ronde zien gaan die complete bullshit zijn. Vaak zijn het beweringen die voor waar aan worden genomen en dan met een iets andere twist worden doorverteld. Wordt het onzinverhaal toch nog net een tikkie meer onzin van. Dit zijn de zes grootste onzinverhalen die over SEO worden verteld.

Laten we beginnen met een disclaimer, want SEO kent vele invalshoeken. De ene SEO-expert benadert zoekmachineoptimalisatie van links, terwijl de ander het van rechts doet. De een wordt blij van linkbuilding en de ander van on-site SEO. Er is dus niet echt een waarheid die allesomvattend is.

Maar dat neemt niet weg dat er wel heel veel dingen worden verteld die complete bullshit zijn. Bullshit bingo, dus. En vooral onder ondernemers worden er regelmatig wat gekke dingen op tafel gegooid. Nergens voor nodig, want het geeft SEO een ingewikkeld en onbetrouwbaar imago. En dat terwijl het de perfecte marketingtool voor je bedrijf is.

#1 De volgende maand op nummer 1

We trappen af met een mooi verkooppraatje, maar in de praktijk amper hard te maken: de belofte dat jij met een succesvolle zoekterm direct op de eerste plaats komt. Als een bedrijf dit tegen je zegt, moet je hard wegrennen. Dit is namelijk niet te beloven. Je kan ontzettend veel doen met SEO en tot op een zekere hoogte onwijs goed sturen, maar die nummer 1 positie beloven? Zeker niet. Wat er vaak gebeurt, is dat zo’n bedrijf jou wel de hoogste notering in de zoekresultaten geeft, maar met een zoekterm die je amper wat oplevert. Eindstand: wel een nummer 1, maar geen extra omzet of klanten.

#2 Je scoort alleen goed in Google als je SEO uitbesteedt

Ook dit is een bullshit verhaal van de bovenste plank, want hier is niets van waar. Je kan als ondernemer prima zelf je eigen bedrijf goed vindbaar maken in Google. SEO is namelijk geen rocket science, je moet alleen weten hoe je het aanpakt. De succesverhalen van klanten van De SEO-School bewijzen het keer op keer. SEO bestaat uit een flink aantal spelregels waar jij je aan moet houden. Daarnaast moet je je ideale klant door en door kennen, zodat je weet waar hij of zij op zoekt. En vervolgens is het (uiteraard) een kwestie van deze kennis in de praktijk brengen. SEO is doen. Zonder doen geen resultaat.

#3 De bolletjes van Yoast zijn groen, dus ik ben goed vindbaar

Was het maar zo’n feest! De bolletjes van Yoast bepalen niets over jouw vindbaarheid. Ze zijn groen als jij, volgens de regels van Yoast, jouw tekst goed hebt opgebouwd volgens de focus keyphrase die jij zelf hebt ingevuld. Schrijf je een verhaal over een mooie paddenstoel die je in het bos hebt gezien en jouw keyphrase wordt ‘ik’, dan ga jij gewoon groen scoren, terwijl het verhaal zelf 0.0 SEO-waarde heeft. Yoast is een hele fijne en makkelijke richtlijn die jou op weg helpt, maar het bepaalt niet of jij scoort in Google.

Wil jij weten welke onzinverhalen er nog meer over SEO verteld worden? De overige drie vakjes van bullshit bingo – de SEO-editie hoor je in aflevering 10 van Goed Gevonden – de Podcast.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *