Hoe ga je om met de updates van Google?

Google gooit er regelmatig een SEO-update uit waardoor het gebruikersgemak van Google verbeterd wordt. Of zou moeten worden, want zo’n update is niet altijd een feestje. Het kan een behoorlijke impact hebben op de vindbaarheid van jouw website. Hoe ga je met een update van Google om en hoe voorkom je dat jouw bedrijf daar onder lijdt?

Een SEO-update is trouwens niet het juiste woord voor de updates van Google. SEO is de techniek die je toepast als je jouw bedrijf goed vindbaar wil maken in Google. De update is gericht op het algoritme van Google. Maar eerlijk is eerlijk: die updates hebben erg veel, zo niet alles, met SEO te maken. Hoe ziet het nou eigenlijk precies met die verschillende soorten updates?

Wat is een Google core update?

Een Google core update is een update met mogelijk veel impact op de zoekresultaten van de zoekmachine. Het is altijd een wereldwijde update en wordt nooit per land of regio uitgerold. Het wordt ook wel de broad core update genoemd en kan je het beste omschrijven als een grote algoritme wijziging.

De updates van Google komen in verschillende vormen en maten. Dagelijks worden er relatief kleine varianten uitgebracht die amper iets teweeg brengen. Maar af en toe is het ook tijd voor een groter exemplaar en dat noemen we dan een core update.

Afgelopen augustus werd, niet geheel onverwachts, de Helpful Content Update gelanceerd en in september kwam daar, dat wel weer vrij onverwachts, de September Core Update achteraan. Andere grote updates zijn B.E.R.T, Panda en Penguin. De laatste tijd zijn ze echter niet meer zo grappig en moeten we het vaak doen met de namen van de maand of waar de update precies om draait.

Hoe voorkom je dat de Google updates invloed heeft op jouw bedrijf?

Iedere nieuwe update wordt gedeeld op de socialmediakanalen van De SEO-School en uiteraard ook in Goed Gevonden – de Podcast. Vaak met veel vragen als gevolg. Denk aan: ga ik hier last van krijgen? Wat doet dit met mijn website? Help, straks scoor ik niet meer zo goed!

Logisch, want als jij op een goede manier hard werkt aan de vindbaarheid van jouw bedrijf, wil je niet dat een core update daar invloed op heeft. Het goede nieuws is dat je die kans enorm verkleint wanneer je de SEO van jouw website echt goed aanpakt. Een van de redenen dat Google grote updates doorvoert, is omdat zij de zoekresultaten zo goed en schoon mogelijk willen houden. Door het algoritme aan te passen en strenger te kijken naar de content en websites, voorkomen zij dat er kwalitatief slechte websites goed scoren of dat er door middel van black hat SEO (valsspelen) top posities worden gepakt. De Helpful Content Update is daar een goed voorbeeld van.

Wil jij meer leren over hoe je moet omgaan met de updates van Google? Luister dan nu naar de zesde aflevering van Goed Gevonden – de Podcast.

https://open.spotify.com/episode/2BNtkxRZhIBRRVB06Y0WOV?si=30xOBInnRoWAvkJ3iYTkQA

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *