SEO draait om vindbaarheid. Hoe beter jouw website vindbaar is, hoe groter de spotlight is die je pakt. Daarom doen bedrijven er alles aan om hoog te scoren in de zoekresultaten en om meer verkeer aan te trekken. De allerbeste manier om dat te doen, is helpful content maken. Maar wat is helpful content precies en hoe kun je het inzetten om de vindbaarheid van jouw website te verbeteren?
Wat is Helpful Content?
Helpful content, een term die in het leven is geroepen door Google zelf, is informatie die waardevol, relevant en bruikbaar is voor je doelgroep. Het gaat verder dan een korte uitleg of zomaar wat zoektermen in je tekst plaatsen. De inhoud moet echte problemen oplossen, vragen beantwoorden en de gebruiker echt helpen. Bij De SEO-School zeggen we niet voor niets de hele tijd dat een blije bezoeker een blije zoekmachine is. Google wordt steeds beter in het herkennen van dit soort inhoud, en belonen websites die het aanbieden met hogere rankings.
Helpful content update
Dat Google helpful content heel erg belangrijk vindt, merken we aan de updates die het regelmatig uitrolt over dit onderwerp. We hebben in maart en september 2023 twee grote HCU’s (helpful content updates) gehad en in 2024 zat hij verstopt in de March 2024 Core Update. Tijdens deze updates is het doel van Google om alle sites die niet de juiste kwaliteit hebben te laten zakken in de ranking. Helaas doen ze dat nogal eens met de botte bijl, waardoor ook veel goede sites slachtoffer worden.
Kenmerken van Helpful Content
Met dat in gedachten is het goed om de vraag te stellen wanneer content nou precies helpful is en waar moet dat volgens Google aan voldoen? Die zijn het beste samen te vatten in deze vier punten:
- Relevantie: De inhoud moet aansluiten bij de behoeften en interesses van je ideale klant. Dit vereist een goed begrip van wie je publiek is en wat ze zoeken.
- Inhoudelijk: Informatie moet inhoudelijk sterk zijn. Eenvoudige, oppervlakkige antwoorden zijn niet voldoende.
- Duidelijkheid: De content moet duidelijk en gemakkelijk te begrijpen zijn. Vermijd jargon tenzij je doelgroep erin thuis is. Door alleen jargon te gebruiken, sluit je ook een grote groep die deze termen nog niet kent, buiten.
- Betrouwbaarheid: Onderbouw je informatie met betrouwbare bronnen en gegevens. Dit verhoogt de geloofwaardigheid van je site en geeft aan jouw ideale klant weer dat je weet waar je mee bezig bent.
Hoe Maak je Helpful Content?
Het is dus voor jouw vindbaarheid heel belangrijk dat je helpful content op je website hebt staan. Maar hoe maak je dat precies?
- Schrijven voor jouw ideale klant: Een blije bezoeker is een blije zoekmachine. Hoe meer jij schrijft voor jouw ideale klant, hoe beter jij vindbaar gaat zijn.
- Kies de juiste zoektermen: Niet iedere zoekterm is geschikt voor jouw site of past bij jouw ideale klant. Gebruik tools zoals Ubersuggest, Ahrefs of SEMrush om te achterhalen welke zoekwoorden relevant zijn voor je doelgroep. Maar onthoud dat de inhoud het belangrijkste is. Stop je tekst dus niet alleen maar vol met zoektermen.
- Content planning: Maak een contentkalender en plan je content vooruit. Zorg voor een mix van verschillende soorten inhoud, zoals blogs, video’s, infographics en whitepapers.
- Kwaliteit boven kwantiteit: Het is beter om minder vaak te posten met hoogwaardige inhoud dan regelmatig te posten met inhoud van lage kwaliteit. Slechte teksten zijn niet helpful.
- Maak gebruik van afwisseling: Voeg afbeeldingen, video’s of bijvoorbeeld infographics toe om je tekst afwisselender en aantrekkelijker te maken. Dit kan ook helpen om complexe theorieën duidelijker uit te leggen.
- Interne en externe links: Verwijs naar andere nuttige content binnen je eigen site (interne links) en naar betrouwbare bronnen buiten je site (externe links). Dit verbetert de gebruikerservaring en kan je SEO een boost geven.
Helpful content is de basis van jouw vindbaarheid
Helpful content is een heel belangrijk onderdeel van succesvol vindbaar zijn in Google. Door inhoud te creëren die echt nuttig is voor je ideale klan, verbeter je niet alleen je ranking in zoekmachines, maar bouw je ook een sterkere relatie op met de mensen die uiteindelijk jouw aanbod kopen. Maar leren over SEO? Vraag dan gratis de eerste module van SEO in Business aan.