Als je net begint met ondernemen heb je er misschien nog nooit van gehoord, maar gaandeweg kom je een term tegen die nooit meer uit je hoofd gaat: de ideale klant. Logisch, want die door en door kennen is de basis van jouw succesvolle business. Maar wat is een ideale klant en waarom heb je er een nodig? In dit artikel leggen we het uit.
Wil jij meteen aan de slag met het vinden van jouw ideale klant? Dit werkboek helpt je daarbij!
Wat is een ideale klant?
Een ideale klant is een (fictieve) personage waar jij het liefst mee samenwerkt en jouw producten of diensten aan verkoopt. Het is diegene waar jij ‘s ochtends voor aan het werk gaat en die je continu in je hoofd hebt als je bezig bent met dat waar jij zo goed in bent.
Voor vrouwelijke ondernemers die kneitergoed vindbaar willen zijn in Google, is het definiëren van een ideale klant van cruciaal belang. Waarom? Omdat het hebben van een helder beeld van wie jouw ideale klant is, de sleutel is tot het verbeteren van jouw vindbaarheid in Google.
Waarom is het het hebben van een ideale klant belangrijk?
Stel je voor: je hebt een prachtig bedrijf met dito website, gevuld met waardevolle inhoud en producten of diensten die de moeite waard zijn. Maar toch blijft jouw website onzichtbaar in de zoekresultaten van Google. Wat is er mis? Het antwoord kan heel goed liggen in het gebrek aan een duidelijk gedefinieerde ideale klant.
Juist wanneer jij een goede ideale klant voor ogen hebt, gaan deze zaken alleen nog maar makkelijker:
- Makkelijker content creëren: Door te weten wie jouw ideale klant is, kun je teksten schrijven die specifiek gericht is op hun pijnen en verlangens. Google is gek op waardevolle inhoud, en door jouw content af te stemmen op jouw ideale klant, vergroot je de kans dat Google jouw website laat zien aan de mensen die zo om jouw hulp staan te springen.
- Aan de slag met de juiste zoektermen: Het leren kennen van jouw ideale klant stelt je in staat om nauwkeuriger zoektermen te kiezen waarop je gevonden wil worden in Google. Door te ontdekken welke termen jouw ideale klant gebruikt bij het zoeken naar producten of diensten zoals die van jou, kun je jouw SEO-strategie verfijnen en beter inspelen op de zoekintentie van potentiële klanten.
- Een blije bezoeker is een blije zoekmachine: Echt goed weten wie jouw ideale klant is, stelt je in staat om jouw website te optimaliseren voor een betere gebruikerservaring. Dit omvat alles, van de lay-out en navigatie van jouw website tot de snelheid waarmee pagina’s laden en de helderheid van jouw boodschap.
- Meer omzet uit je website: Wanneer jouw website wordt gevonden door mensen die op zoek zijn naar wat jij aanbiedt én wanneer deze mensen zich kunnen identificeren met jouw merk en boodschap, is de kans groter dat ze overgaan tot actie, of het nu gaat om het kopen van een product, het inschrijven voor een nieuwsbrief of het delen van jouw inhoud op sociale media. Jouw ideale klant echt goed leren kennen leidt dus niet alleen tot meer bezoekers, maar ook tot meer omzet uit je website!
Het belang van het hebben van een ideale klant is nu wel duidelijk, maar dan heb je er nog geen één. Wil jij jouw ideale klant bepalen en deze extreem goed leren kennen, zodat je jouw website rechtstreeks kan laten zien aan de mensen die jou ook meer omzet opleveren? Vul het Ideale Klant Werkboek in en ga daar vandaag nog mee aan de slag!