7 tips om jouw webshop beter vindbaar te maken in Google

In de wereld van e-commerce is het belangrijk dat jouw webshop goed vindbaar is Google. Het hebben van een prachtige site is echter niet genoeg. Je moet ervoor zorgen dat potentiële klanten jouw webshop kunnen vinden tussen de miljoenen andere websites op het internet. Google is de koning van de zoekmachines, en als je webshop niet hoog in de zoekresultaten verschijnt, loop je potentiële klanten mis. Dit is dus het perfecte moment om jouw website beter vindbaar te maken in Google!

Wat is SEO en waarom is het belangrijk voor jouw webshop?

SEO staat voor Search Engine Optimization en kan je in het Nederlands het beste vertalen naar zoekmachineoptimalisatie. Dat is ook exact wat het vroeger was: je zorgde ervoor dat jouw webshop vindbaar was voor de zoekmachine. Inmiddels is Google een stuk slimmer dan dat en wilt het vooral dat jij jouw site goed vindbaar maakt voor de gebruiker van Google. Hoe beter jij kan inspelen op de vragen van jouw ideale klant, hoe meer bezoekers jij naar je website toehaalt.

Wil jij weten hoe jij jouw webshop beter vindbaar kan maken? Meld je dan nu aan voor de gratis masterclass: geld verdienen met je website!

1. Kies zoektermen die jouw doelgroep gebruikt

Het begint allemaal met weten wat er speelt binnen jouw doelgroep. Lopen ze tegen specifieke vragen aan, liggen ze ergens wakker van, willen ze juist heel graag iets bereiken? Als je daarop kan inspelen, heb je gegarandeerd succesvolle zoektermen te pakken. Vergeet daarbij ook niet dat jouw ideale klant nog niet zoveel weet van jouw product als jij doet. Kies dus niet alleen voor jargon, maar ook voor de meer algemeen bekende woorden.

2. Optimaliseer jouw website

Een snelle en gebruiksvriendelijke website is niet alleen belangrijk voor de gebruikerservaring, maar het is ook een belangrijke factor voor Google. Een blije bezoeker is inmiddels een blije zoekmachine. Hoe beter jouw website ingespeeld is op de wensen van de bezoeker, hoe beter je vindbaar bent. Zorg er hierbij ook voor dat jouw webshop op mobiel goed leesbaar is.

3. Deel waarde in sterke content

Content is koning als je goed vindbaar wil zijn in Google. Schrijf dus informatieve, boeiende en relevante content voor jouw doelgroep. Dit kan blogs, productbeoordelingen, video’s of zelfs infographics zijn. Hoe waardevoller en unieker jouw content is, hoe groter de kans dat andere websites er naar linken, wat de autoriteit van jouw site weer verbetert. Ook als webshop kan je echt niet zonder sterke content

4. Linkbuilding

Linkbuilding haakt mooi aan op de vorige tip. Hoe meer websites er naar jouw webshop verwijzen, hoe populairder Google denkt dat je bent. Het is wel zo dat Google heel streng is op de kwaliteit van de links naar jouw website toe, dus koop ze nooit zomaar ergens in hele grote aantallen. Dat gaat echt ten koste van jouw vindbaarheid.

5. Technische SEO

Technische SEO is ook voor een webshop heel belangrijk. Denk hierbij aan de laadsnelheid van jouw webshop, of alle url’s daadwerkelijk goed werken of dat ze op een dode pagina uitkomen, maar ook aan de structuur aan de achterkant. Hoe strakker dat in elkaar zit, hoe makkelijker de zoekrobotjes van Google jouw website kunnen doorzoeken.

6. Social Media

SEO en social media kunnen prima hand in hand gaan. Denk hierbij aan het delen van links op jouw socialmediakanalen, maar ook aan sociale signalen zoals likes, shares en comments. Google kijkt steeds meer naar jouw bedrijf als een geheel en zichtbaarheid op social media draagt daar ook aan bij, helemaal als er positief over wordt gesproken.

7. Analyseer en Pas Aan

Gebruik tools zoals Google Analytics om het gedrag van jouw websitebezoekers te analyseren. Leer waar ze vandaan komen, welke pagina’s ze bezoeken en waar ze vastlopen. Pas jouw SEO-strategie aan op basis van deze inzichten om continu te verbeteren.

Wil jij hier meer over leren? Meld je dan aan voor de gratis masterclass en leer hoe je jouw webshop beter vindbaar maakt in Google.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *