Help, een gebroken link: Dit is waarom 404’s slecht zijn voor je webshop

Je hebt de nieuwe collectie binnen en dat betekent je webshop opschonen! Alle uitverkochte producten verwijderen en de nieuwe toevoegen. Na afloop kijk je tevreden naar je site: dat is klaar. Wat je wellicht niet door hebt, is dat je ‘achter de schermen’ allemaal gebroken links hebt gecreëerd. Dat betekent dat je behoorlijk wat 404 codes hebt staan, waar Google niet blij mee is. In dit artikel leggen we je uit waarom je geen 404 meldingen wil hebben en wat je ertegen kan doen.

Wil jij direct aan de slag met het beter vindbaar maken van jouw webshop? Meld je dan aan voor de gratis Succesvol door SEO masterclass: geld verdienen met je website.

Ook zo’n goed voorbeeld. Een potentiële klant klikt op een productlink in jouw webshop en in plaats van het gewenste product te zien, verschijnt er een pagina met de gevreesde ‘404: Pagina Niet Gevonden’ foutmelding. Superfrustrerend voor jou en je potentiële klant. Jij loopt geld mis en zij heeft niet waar ze naar opzoek was. Maar wat betekent deze mysterieuze 404 code eigenlijk en hoe erg zijn gebroken links?

Wat betekent de 404 code?

In de wereld van het internet is HTTP (Hypertext Transfer Protocol) de taal die webbrowsers en servers gebruiken om informatie uit te wisselen. Wanneer je een website bezoekt, vraagt jouw browser informatie aan de server van die website. De server reageert met een specifieke HTTP-statuscode om aan te geven wat er met het verzoek is gebeurd.

De 404 code betekent simpelweg dat de server het gevraagde bestand of de gevraagde pagina niet kon vinden. Dit kan gebeuren als een pagina is verwijderd, verplaatst of als er een typfout in de URL staat. Voor webshopeigenaren is het cruciaal om deze 404 fouten te vermijden, vooral als je SEO serieus neemt.

Waarom wil je geen gebroken links in je webshop hebben?

Dode links, zoals die worden veroorzaakt door 404 fouten, zijn behoorlijk nadelig voor jouw webshop. Naast het feit dat je veel teleurgestelde klanten op je site vindt, is Google ook helemaal niet blij met je. Samengevat zijn deze vier redenen het allerbelangrijkste om vandaag nog aan de slag te gaan met het opruimen van 404 links.

  1. De bezoeker van je website is niet blij: Niets jaagt een potentiële klant sneller weg dan een niet-werkende link. Het verpest de gebruikerservaring en vermindert het vertrouwen van de bezoeker in jouw site. Daarnaast loop je ook nog eens klanten mis, want als de link wel had gewerkt, had je wat verkocht.
  2. De impact op jouw vindbaarheid in Google is groot: Zoekmachines zoals Google waarderen websites met relevante en bruikbare content. Dode links wijzen op verouderde of onbetrouwbare informatie, wat de vindbaarheid van jouw website kan verpesten. Helemaal als je vaak artikelen verwijdert en hier verder niets mee doet. Dan is het aantal ongetwijfeld flink opgelopen.
  3. Crawlbudget: Zoekmachines gebruiken zoekrobotjes (crawlers) om websites te onderzoeken op waarde (indexeren). Dode links zorgen ervoor dat die zoekrobotjes minder vaak langs komen als ze regelmatig op zo’n niet-bestaande pagina stuiten. Ze verspillen dit ‘crawlbudget’, waardoor belangrijke pagina’s mogelijk niet worden geïndexeerd.
  4. Je mist de bezoekers die via een andere website de jouwe willen bezoeken: Inkomende links van andere websites (backlinks) zijn waardevol voor SEO. Gebroken links betekenen verlies van deze waardevolle populariteitsstem. Daarna komen deze mensen ook nog eens op een niet-werkende pagina uit, waardoor de kans groot is dat ze je website weer verlaten.

Wat kan je tegen gebroken links doen?

Het is dus heel belangrijk dat als jij een pagina, artikel of blog verwijdert, je de link doorstuurt. Ook op het moment dat je een url aanpast, moet je dit doen. Heb jij je website bij een groot bedrijf gekocht, omdat het lekker makkelijk en kant-en-klaar was? Dan is de kans groot dat zij je vertellen dat dit niet uitmaakt. Trek je daar alsjeblieft niets van aan, want het is wel degelijk heel belangrijk om een gebroken link in je website aan te pakken.

Dit kan je doen met behulp van diverse plugins. Voor WordPress is Redirection bijvoorbeeld heel fijn en RankMath en Yoast (beiden alleen bij premium) doen dit automatisch voor je.

Wil je weten hoeveel dode links je op je website hebt? Daar kan je Google Search Console voor raadplegen. Bij het rapport ‘indexeren’ zie je onder ‘pagina’s’ precies staan hoeveel 404 meldingen je hebt.

Wil jij direct aan de slag met het beter vindbaar maken van jouw webshop? Meld je dan aan voor de gratis Succesvol door SEO masterclass: geld verdienen met je website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *