25 voorbeelden van gratis weggevers die jij als ondernemer kan gebruiken

Een gratis weggever is een veel gebruikt begrip in ondernemersland. Veel businesscoaches zeggen dat je een gratis weggever moet hebben, maar er zijn maar weinig business babes die ook daadwerkelijk een succesvolle gratis weggever weten neer te zetten. In dit artikel leggen we je uit waar zo’n knaller aan moet voldoen, wat het precies is en geven we je 25 voorbeelden van dingen die jij gratis kan weggeven.

In de wereld van online marketing en ondernemerschap draait alles om waarde bieden aan je publiek. Een van de meest effectieve manieren om potentiële klanten aan te trekken en te behouden, is door middel van zo’n gratis weggever.

Wat is een gratis weggever?

Een gratis weggever, ook wel bekend als een ‘lead magnet’ of ‘opt-in incentive’, is iets van waarde dat je gratis aanbiedt aan je publiek in ruil voor hun contactgegevens, zoals hun e-mailadres. Het woordje ‘waarde’ staat hierbij niet voor niets dik gedrukt, want om een succes te maken van jouw weggever, moet je ervoor zorgen dat je kneitergoede indruk achterlaat. Er zijn immers veel gratis weggevers in omloop en jij moet ervoor zorgen dat die van jou er bovenuit springt. Dit doe je door veel waarde te delen. Je weet dat je goed zit als je bij jezelf denkt: ik moet hier geld voor vragen.

Het doel van een gratis weggever is om mensen te verleiden zich aan te melden voor je mailinglijst of om contact te maken met je merk. Het stelt je in staat om een relatie op te bouwen, vertrouwen te winnen en uiteindelijk je producten of diensten aan te bieden aan jouw doelgroep.

Welke ondernemer kan gebruik maken van een lead magnet?

Vaak wordt er gedacht dat gratis weggevers alleen zijn voor dienstverlenende ondernemers, maar iedereen met een website kan een gratis weggever aanbieden. Naast het delen van waarde, is het belangrijk dat je ook kijkt naar de connectie met jouw doelgroep. Zorg er dus voor dat jouw lead magnet past bij jouw aanbod. Alsof jouw doelgroep alvast voorsorteert op een aankoop wanneer ze zich aanmelden.

25 voorbeelden van gratis weggevers voor ondernemers

Nummer 1, het gratis e-book, is wellicht de meest bekende en daarom staat hij wel in het lijstje van de 25 voorbeelden van gratis weggevers voor ondernemers. Maar lees vooral door, want we weten zeker dat er ook voor jou een perfect voorbeeld tussen staat.

1. E-book: Bied een gratis e-book aan dat relevant is voor je branche of niche.
  2. Checklist: Maak een handige checklist die je publiek kan downloaden.
  3. Webinar: Organiseer een gratis webinar of online workshop.
  4. Cheat Sheet: Deel een ‘spiekbriefje’ met waardevolle tips.
  5. Whitepaper: Schrijf een diepgaand rapport of whitepaper over een relevant onderwerp.
  6. Sjablonen: Bied sjablonen aan voor bijvoorbeeld CV’s, facturen of marketingmateriaal.
  7. Mini-cursus: Geef een korte online cursus of e-mailreeks.
  8. Video-tutorial: Maak informatieve video’s die gratis toegankelijk zijn.
  9. Infographic: Ontwerp een visueel aantrekkelijke infographic.
  10. Gratis proefperiode: Bied een beperkte gratis proefperiode van je product of dienst aan.
  11. Resourcegids: Stel een lijst samen met handige bronnen en tools.
  12. E-mailserie: Stuur een reeks informatieve e-mails over een specifiek onderwerp.
  13. Interviews: Deel exclusieve interviews met experts in je branche.
  14. Case studies: Presenteer succesverhalen en case studies.
  15. Gratis app of software: Ontwikkel een eenvoudige app of softwaretool en bied deze gratis aan.
  16. Printables: Maak printbare planners, kalenders of werkbladen.
  17. Kortingscodes: Geef speciale kortingscodes voor je producten of diensten.
  18. Gratis lidmaatschap: Bied gratis toegang tot een exclusieve community of lidmaatschapssite.
  19. Audiobestanden: Maak podcasts, audioboeken of meditatie-opnames.
  20. Samenvattingen: Schrijf samenvattingen van relevante boeken of rapporten.
  21. Test of quiz: Creëer een leuke en educatieve test of quiz.
  22. Voorbeeldmateriaal: Deel voorbeeldhoofdstukken of secties van je boek of cursus.
  23. Toegang tot exclusieve inhoud: Bied toegang tot speciale blogposts, video’s of podcasts die niet openbaar zijn.
  24. Gratis consultatie: Geef een gratis consult of adviessessie weg.
  25. Gids voor beginners: Maak een beginnersgids voor je branche of vakgebied.

Het succes van je gratis weggever hangt dus af van hoe goed het aansluit bij de behoeften en interesses van je doelgroep. Zorg ervoor dat je je weggever promoot op je website, sociale media en andere marketingkanalen, zodat je ideale klant ook weet dat het bestaat.

En heb je nu nog niet genoeg bezoekers op je website om die gratis weggever te promoten? Start dan vandaag nog kosteloos met de eerste module van SEO in Business. In deze cursus leer je hoe jij continu nieuwe klanten aantrekt, ook als je niet aan het werk bent.