Wat zijn longtail keywords en hoe pas je ze toe?

Misschien heb je er al eens van gehoord: longtail keywords! Ze zijn een zegen als je jouw ideale klant direct wil aanspreken of wanneer je nog niet al te veel concurrentie kan hebben in Google (bijvoorbeeld omdat je pas net bezig bent met SEO). In deze blog leggen we je uit met longtail keywords zijn en hoe jij je ze kan inzetten voor jouw online-vindbaarheid.

Wat zijn longtail keywords?

Longtail keywords zijn zoekwoorden die bestaan uit vier of meer woorden. In tegenstelling tot de korte zoekopdrachten, zoals “schoenen”, zijn longtail keywords specifieker en gedetailleerder, zoals “rode sneakers maat 42 voor mannen”.

Dit type zoekwoorden kent vaak weinig concurrentie, omdat het minder vaak voorkomt dat er op deze specifieke combinatie wordt gezocht. Maar longtail keywords kunnen wel meer conversies genereren, omdat de gebruiker vaak al een gerichte zoekintentie heeft en op zoek is naar een specifiek product of dienst.

Hoe gebruik je longtail keywords?

Het gebruik van longtail keywords in je SEO-strategie kan leiden tot meer relevant verkeer naar jouw website. Hier zijn een paar tips om longtail keywords effectief te gebruiken:

1. Voer een zoektermenonderzoek uit. Om longtail keywords te vinden die relevant zijn voor jouw website en doelgroep, moet je een zoekwoordanalyse uitvoeren. Gebruik hiervoor tools zoals Google Keyword Planner, Ahrefs of SEMrush. Zoekwoorden die relevant zijn voor jouw niche en doelgroep zijn het beste.
  2. Integreer longtail keywords in je content. Voeg longtail keywords toe aan je websitepagina’s, blogposts en andere content. Plaats de longtail keywords in de titels, subkopjes en de inhoud zelf. Het stellen van vragen is altijd een fijne manier, maar de leesbaarheid van je tekst gaat altijd voor. Gelukkig is Google tegenwoordig zo slim dat het ook combinaties van de longtail keyword herkent. Zorg er wel voor dat het gebruik van deze zoektermen natuurlijk aanvoelt en vermijd het overmatig gebruiken van zoekwoorden om keyword stuffing te voorkomen.
  3. Optimaliseer de metadata. Zorg ervoor dat de metadata van je pagina’s geoptimaliseerd zijn voor longtail keywords. Denk hierbij aan de paginatitel (SEO-titel), meta description en de URL.
  4. Maak specifieke landingspagina’s. Schrijf landingspagina’s voor specifieke longtail keywords om gebruikers met een gerichte zoekintentie beter te bereiken. Zorg ervoor dat deze pagina’s volledig zijn geoptimaliseerd voor de gekozen zoekwoorden en link ze ook door naar producten en/of diensten die zij interessant vinden.
  5. Analyseer de resultaten. Houd de groei van je longtail keywords in de gaten en analyseer de resultaten. Kijk naar de zoekopdrachten die bezoekers gebruiken om op jouw website te komen en gebruik deze informatie om de content op je website te optimaliseren.

Longtail keywords: een belangrijk onderdeel van een succesvolle SEO-strategie

Door te focussen op specifieke zoekwoorden, kan je jouw website beter laten aansluiten op de zoekintenties van gebruikers en meer relevant verkeer genereren. Gebruik tools om de juiste longtail keywords te vinden en zorg ervoor dat je deze zoekwoorden op een natuurlijke manier integreert in je content. Door de prestaties van je longtail keywords te monitoren en te optimaliseren, kan je het meeste uit deze zoekwoorden halen en je online zichtbaarheid vergroten.

Wil je weten hoe je een succesvolle SEO-strategie schrijft voor jouw website? Leer dan hoe je met behulp van SEO jouw business of blog laat groeien.