Wat is Ubersuggest en wat kan jij ermee?

SEO draait om vindbaar zijn voor jouw doelgroep. Een blije bezoeker is een blije zoekmachine, dat is de allerbelangrijkste regel van Google. Maar dit bereik je nog sneller door gebruik te maken van goede SEO-tools. Een van deze tools is Ubersuggest. In dit artikel geven we antwoord op de vraag ‘Wat is Ubersuggest?’ en leggen we uit wat je ermee kan.

Wat is Ubersuggest?

UberSuggest is een SEO-tool die in 2017 werd gelanceerd door Neil Patel, een bekende digitale marketeer en ondernemer. Het doel van UberSuggest is om marketeers en website-eigenaren te helpen bij het verbeteren van hun SEO-strategieën door middel van zoekwoordonderzoek, concurrentieanalyse en site-audits. Het is een laagdrempelige en betaalbare tool die zowel beginners als ervaren SEO-professionals kunnen gebruiken.

Dit is een van de redenen waarom wij zo enthousiast zijn over Ubersuggest en waarom wij ondernemers die net beginnen met SEO ook altijd adviseren deze tool te gebruiken. Maar daarnaast heeft Ubersuggest nog meer voordelen.

Wat zijn de voordelen van Ubersuggest?

1. Het helpt je bij het doen van zoektermenonderzoek: Een van de belangrijkste voordelen van UberSuggest is de uitgebreide en makkelijke zoektermentool. Je kunt zoekwoorden ontdekken die relevant zijn voor je niche, hun zoekvolume bekijken en ideeën bedenken voor nieuwe teksten. Hoe moeilijk een zoekterm is om op te ranken, wordt weergegeven met kleurtjes. Dat maakt het een stuk makkelijker om te begrijpen.
  2. Je kan concurrentie-onderzoek doen: UberSuggest biedt gedetailleerde informatie over je concurrenten. Je kunt zien welke zoekwoorden ze targeten, welke backlinks ze hebben en zelfs hun geschatte organische verkeer bekijken.
  3. Het zorgt voor inspiratie: De tool helpt je bij het vinden van onderwerpen die aansluiten bij je doelgroep en zoektermen. Dit is handig voor het creëren van waardevolle content dat het juiste verkeer naar je website toehaalt.
  4. Je kan een site-audit uitvoeren: UberSuggest voert site-audits uit en identificeert technische problemen die de prestaties van je website kunnen beïnvloeden. Het drukt je niet alleen met de neus op de feiten, maar laat je ook zien hoe je het beter kan doen.
  5. Je ziet hoeveel links je ontvangt: Je kunt eenvoudig je backlink-profiel bekijken en controleren op nieuwe linkbuildingkansen.

Welke nadelen kent Ubersuggest?

Als er voordelen zijn, dan zijn er natuurlijk ook nadelen. Dat geldt ook voor Ubersuggest. Door ze voor je op een rij te zetten, kan je makkelijk afwegen of Ubersuggest een SEO-tool is waar jij iets mee kan.

Alhoewel je bij de voordelen leest dat er heel veel mogelijk is met Ubersuggest, loopt de tool toch flink wat achter op de concurrentie. Het kan heel veel niet wat bijvoorbeeld Semrush wel kan. Dat maakt het aan de ene kant laagdrempelig en aan de andere kant beperkt.

Met de gratis versie van Ubersuggest kan je niet zo heel veel. Je hebt één zoekopdracht en daarna moet je over op een betaald abonnement. Vroeger was Ubersuggest helemaal gratis. Later kreeg je iedere dag drie opties en nu moet je het dus doen met een lucky shot. Dat maakt Ubersuggest onaantrekkelijk om te gebruiken. Je kan het niet echt lekker uitproberen voordat je besluit wel of geen abonnement te nemen.

Daarnaast kan je in Ubersuggest minder historische gegevens zien dan in andere tools. Dit zal voor de beginnende SEO’er niet zo heel erg uitmaken, maar hoe meer je met SEO bezig bent, hoe relevanter dit wordt.

De prijs zien wij niet als een voor- of nadeel. Alhoewel het bedrag tegenwoordig ieder jaar oploopt, is het nog steeds een van de goedkopere SEO-tools. Daarentegen krijg je daar dus ook minder voor.

Raden wij Ubersuggest aan?

Met de voordelen en nadelen van Ubersuggest op een rij kan je makkelijker de keuze maken of deze tool iets voor jou is. Wij adviseren hem vooral aan ondernemers die pas beginnen met SEO en hun eerste stappen zetten op het gebied van zoektermenonderzoek. Ben je verder in dit proces en weet je ook meer, dan verwijzen we je sneller door naar Semrush.

Wil je ontdekken of SEO iets voor jou is? Meld je dan gratis aan voor de eerste module van SEO in Business.

SEO in Business gratis uitproberen