Je bent lekker bezig met je website en hebt net een oude blogpost geoptimaliseerd. De inhoud is inmiddels supersterk en de content past perfect bij jouw doelgroep. Lekker bezig! Dit stuk wil je bovenaan je blogs hebben staan, dus je past de datum aan zodat hij weer actueel lijkt. Klinkt logisch, maar mag je de datum van je blogpost of pagina aanpassen? Dit zegt Google erover!
Datum aanpassen is een functie van jouw CMS
In vrijwel ieder CMS (content management system – het systeem waardoor jouw website functioneert) is het mogelijk om de datum van een pagina of blogpost aan te passen. Bij WordPress kan je dit bijvoorbeeld doen onder bericht of pagina zelf, maar ook bij andere systemen is dit mogelijk. Als je geen aanpassingen doet, publiceert het systeem jouw nieuwe content automatisch op de dag van publicatie. Het is ook mogelijk om een datum in het verleden te kiezen of hem juist in te plannen voor de toekomst.
Het is ook mogelijk om de datum aan te passen als je blogpost of pagina al online staat. Bijvoorbeeld omdat je hem helemaal geoptimaliseerd hebt of omdat je wil dat hij weer onder de aandacht komt. Het heeft veel voordelen om het wel te doen, maar vanuit SEO zijn hier nu duidelijke regels over.
Mag je de datum aanpassen van je blogpost of pagina?
Kort gezegd: nee. Google heeft sinds de Helpful Content Update (2023) aangegeven dat zij dit zien als valsspelen. Het is niet in het voordeel van de gebruiker van Google en daardoor dus ook niet zinvol in de ogen van de zoekmachine. De datum waarop het artikel online komt (aanpassen als het dus nog offline is, kan wel) is ook de datum die moet blijven staan.
Enkele Amerikaanse SEO’s zeggen dat je de datum wel kan aanpassen als het artikel sterk geoptimaliseerd is. Dit betekent dat je veel verbeteringen hebt doorgevoerd in het voordeel van jouw doelgroep en de zoekmachine. Wij adviseren je echter om de datum aanpassen helemaal niet meer te doen, omdat het een grijs gebied is. Je weet immers niet wanneer jouw artikel goed genoeg geoptimaliseerd is om de datum aan te kunnen passen.
Hoe kan je dan wel je blogpost of pagina onder de aandacht brengen?
De datum aanpassen gaat dus niet meer, maar je kan er met behulp van een tag wel voor zorgen dat een artikel alsnog (of alweer) op de homepage of bijvoorbeeld in een specifieke categorie terechtkomt. Ook kan je ervoor kiezen om niet alleen de pagina helemaal te optimaliseren, maar ook de URL aan te passen. Vergeet dan niet om ook een redirect in te stellen, want anders krijg je een gebroken link.
Wil jij meer leren over SEO? Probeer dan gratis de eerste module van SEO in Business uit!