Hostload overschreden in Google Search Console – wat betekent dat?

Hostload overschreden! Het kan gebeuren dat je deze melding te zien krijgt in Google Search Console. Als je een nieuwe pagina online zet of je past een bestaande pagina aan, dan kan je dit via Google Search Console doorgeven aan Google. Zo weet de zoekmachine dat jij weer nieuwe content online hebt staan die gerankt kan worden. Als dit goed gaat, krijg je een hele lading groene vinkjes te zien. Maar wat nou als je de ‘Hostload overschreden’ melding in Google Search Console (GSC) te zien krijgt? Wat betekent dit voor je website en hoe kan je dat oplossen? In dit artikel delen we de antwoorden met je.

Wat betekent hostload overschreden in Google Search Console?

Als Google Search Console aangeeft dat je hostload is overschreden, betekent dit dat de server waarop je website wordt gehost, te veel verzoeken van Googlebot en andere zoekmachines niet kan verwerken. Googlebot is de webcrawler van Google die websites indexeert voor de zoekresultaten. Wij noemen dit bij De SEO-School ook wel de ‘zoekrobotjes’.

Wanneer je website wordt bezocht door deze zoekrobotjes, stuurt het verzoeken naar de server om de inhoud van je pagina’s op te halen. Als de server niet snel genoeg kan reageren op deze verzoeken vanwege een te hoge belasting, kan dit leiden tot problemen met het indexeren van je website. Dit kan uiteindelijk invloed hebben op de zichtbaarheid van je website in de zoekresultaten van Google.

Hoe los je deze hostload overschreden melding op?

Als je dit probleem tegenkomt, zijn er verschillende stappen die je kunt nemen om het op te lossen:

1. Optimaliseer je website: Zorg ervoor dat je website zo goed mogelijk geoptimaliseerd is. Dus let goed op de snelheid, maar ook op de technische staat van de website aan de achterkant. Google’s PageSpeed Insights kan jou laten zien waar bij jouw website de verbeterpunten zitten.
  2. Upgrade je hostingplan: Als je website veel verkeer ontvangt, kan het zijn dat je huidige hostingplan niet voldoende biedt om aan de vraag te voldoen. Het is dus de moeite waard om te kijken naar een beter plan, zodat je hier niet meer tegenaan loopt.
  3. Maak gebruik van caching plug-ins: Caching kan de belasting op de server verminderen. Wat caching doet, is als het ware bestaande pagina’s opslaan zodat deze als eerste getoond worden aan de bezoeker. Hierdoor hoeft de server niet elke keer de pagina opnieuw te laden, maar kan hij gewoon tevoorschijn worden getoverd. Dit scheelt veel tijd en rekenkracht waardoor je de server ontziet.
  4. Raadpleeg je hostingprovider: Als je problemen aanhouden, neem dan contact op met je hostingprovider. Ze kunnen je helpen bij het achterhalen van de oorzaak van de hoge hostload en kijken naar de beschikbare mogelijkheden. Soms kan dit ook betekenen dat je een nieuwe hostingprovider moet zoeken, maar als je website daardoor beter vindbaar is, is dat het zeker waard.
  5. Heb even geduld: soms is 24 uur wachten voldoende om de melding te laten verdwijnen. Ook Google Search Console heeft weleens zijn dag niet. Zonder gekheid: de melding kan ook voortkomen uit een update of een storing, dus kijk het even aan. Verdwijnt de melding niet, dan moet je in actie komen.

Nog meer leren over Google Search Console?

In de cursussen van De SEO-School leren we je wat er allemaal mogelijk is met Google Search Console! Wil jij vandaag nog beginnen met het beter vindbaar maken van jouw website? Probeer dan gratis de eerste module van SEO in Business uit!