Structured data uitgelegd: wat is het en moet jij er iets mee?

Structured data, zeg je? Als je je verdiept in SEO bestaat de kans dat je veel ingewikkelde termen tegenkomt. Wat SEO precies is, kan makkelijk plat geslagen worden met het antwoord dat alles wat je op je website doet, in het teken moet staan van de bezoeker. Want een blije bezoekers, is een blije zoekmachine. Maar daarnaast zijn er nog meer moeilijke woorden die voor vragen kunnen zorgen, zoals structured data. In deze blog leggen we uit wat structured data is en waarom het belangrijk kan zijn voor je vindbaarheid.

Wat is structured data?

Structured data is een manier om informatie op een gestructureerde en gestandaardiseerde manier te beschrijven en door te geven aan zoekmachines, zodat Google deze informatie gemakkelijk kan begrijpen en interpreteren.

Deze structured data zijn opgenomen in de HTML-code van een website en bevatten informatie over de inhoud van de pagina, zoals de titel, beschrijving, datum, locatie en nog veel meer. De informatie kan worden gebruikt door Google om rich snippets of rich search results weer te geven in de zoekresultaten.

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets zijn zoekresultaten die meer informatie bevatten dan de traditionele blauwe link, zoals een afbeelding, beoordelingen, prijzen en openingstijden. Deze rich snippets kunnen de click-through rates naar een website verhogen, omdat ze meer informatie bieden aan de gebruiker. Door een extra toevoeging kan jouw zoekresultaat veel meer opvallen waardoor mensen eerder op jouw link klinken dan die van je boven- of onderbuurman.

Welke structured data is er allemaal?

Er zijn verschillende soorten structured data beschikbaar, zoals schema markup en JSON-LD. Schema markup is een specifieke vorm van structured data die is ontwikkeld door Google, Bing, Yahoo! en Yandex om de inhoud van een website beter te begrijpen. Dit maakt het mogelijk om de informatie op een gestructureerde manier te beschrijven en te organiseren, waardoor zoekmachines de inhoud van de website beter kunnen begrijpen en interpreteren.

Het toevoegen van structured data aan een website kan de vindbaarheid van jouw website verbeteren en de relevantie in de zoekresultaten verhogen. Het is een belangrijke en waardevolle toevoeging aan een website en dat is ook de reden waarom wij er in de SEO in Business cursus en in de SEO Next Level cursus extra aandacht aan besteden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *