Help, mijn website is niet vindbaar in Google!

Dan heb je zo je best gedaan op een mooie website en vervolgens is hij helemaal niet zichtbaar in Google. Geloof me, je bent niet de enige met dit probleem. Wanneer je geen tijd en aandacht besteedt aan SEO, is de kans klein dat jij naar voren komt in de zoekresultaten. Roep jij regelmatig: “Help, mijn website is niet vindbaar in Google!”? Dan is het tijd om jezelf deze vijf vragen te stellen.

Goed gevonden worden in de zoekmachine is geen kwestie van geluk hebben. Dat wordt vaak gedacht, maar eigenlijk is het precies het tegenovergestelde. Door je te houden aan de spelregels van Google, weet je zeker dat jouw organische bereik (=bezoekers via Google) toe zal nemen.

Is jouw website niet vindbaar in Google? Stel jezelf dan deze vijf vragen

Lukt het niet om jouw website goed vindbaar te maken in Google? Dan gaat er wellicht iets verkeerd in de manier waarop je het nu aanpakt. Om de vinger op de zere plek te kunnen leggen, raad ik je aan de volgende vijf vragen te beantwoorden. Loop je er vast op een? Dan is de kans groot dat (onder andere) daar de oorzaak van het probleem ligt. En dan weet je ook waar je aan moet werken om wel vindbaar te zijn in Google!

Een kleine disclaimer vooraf: nee, ik ga absoluut niet op de stoel van een businesscoach zitten. Mij niet gezien. Maar er zijn wel behoorlijk veel raakvlakken, omdat SEO bij uitstek de manier is om jouw onderneming te laten groeien. En dat hebben een SEO-specialist en businesscoach dan wel weer gemeen!

  1. Wie is mijn ideale klant? Je vraagt je wellicht af wat dit met SEO te maken heeft. Nou, behoorlijk wat. Als je je met de teksten tot iedereen richt, schrijf je eigenlijk voor niemand. Hoe algemener jij bent, hoe minder iemand zich aangesproken voelt als hij de tekst leest. Door te weten wie jouw ideale klant is, kan je ook veel gerichter een tekst schrijven.
  2. Hoe gaan mijn concurrenten te werk? Goed vindbaar zijn in Google is een soort wedstrijdje. Je ‘strijdt’ altijd tegen je concurrent. Diegene is net als jij op jacht naar de nummer 1 positie. Het is dus helemaal goed gek om te kijken hoe diegene te werk gaat. Op welke zoektermen staan zij nu boven je en hoe zetten zij ze in?
  3. Hoe sta ik er op dit moment voor? Je hebt de conclusie getrokken dat je nu niet goed vindbaar bent in Google, maar wat zeggen je cijfers? Geeft Search Console aan dat er inderdaad maar heel weinig zoektermen zijn die jouw kant op leiden of heb je dat niet echt inzichtelijk? Meten is weten. Breng dus voor jezelf in kaart waar de kansen liggen en hoe je er op dit moment voor staat.
  4. Heb ik wel genoeg content op mijn website staan om goed gevonden te worden? Google heeft content nodig om jou te kunnen vinden. Als de door jou o zo begeerde zoekterm niet eens op je website voorkomt, word je daar ook niet op gevonden. Hoe meer brandstof jij Google geeft, hoe harder Google jouw zichtbaarheids-vuurtje laat branden.
  5. Bied ik mijn bezoekers wel genoeg waarde? Als jij jouw website echt in wil zetten als omzetmachine, is het belangrijk dat jij online al laat zien wat jij in huis hebt. Wees dus niet bang om waarde te delen. Dit geldt voor zowel dienstverlenende ondernemers als voor webshops en winkeleigenaren. Hoe meer jij laat zien van je bedrijf, hoe geïnteresseerder mensen raken.

Heb jij alle vragen vol overtuiging kunnen beantwoorden, maar word je nog steeds niet goed gevonden? Vraag dan de SEO-analyse aan. De kans is groot dat er een andere reden is waarom het nu nog niet loopt zoals je zou willen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *