Als ondernemer wil je continu nieuwe klanten aantrekken, maar misschien voel je je overweldigd door de druk om constant zichtbaar te zijn op sociale media. Gelukkig is er een krachtige strategie die je kunt gebruiken om te verkopen zonder social media: SEO. Maar hoe begin je hiermee? In dit artikel leg ik het je uit en deel ik meteen 5 belangrijke stappen met je.
Direct beginnen met SEO en het goed aanpakken? Meld je dan gratis aan voor de Elke Dag Sales Door SEO Masterclass!
Wat is SEO?
SEO, of zoekmachineoptimalisatie, is het proces van het verbeteren van je website om hoger te scoren in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Maar sinds de opkomst van AI kan je ook jouw website, social media en andere content platformen optimaliseren met de juiste SEO-skils.
Het doel van SEO is om meer organisch verkeer naar je website te trekken, wat kan leiden tot meer klanten en dus meer omzet!
Stappenplan om te beginnen met SEO
Maar hoe begin je met SEO? Dit handige stappenplan gaat je goed op weg helpen!
- Ontdek wie jouw ideale klant is
Voordat je begint met SEO, is het belangrijk om te weten wie je ideale klant is. Begrijp waar ze vandaan komen, wat hun interesses zijn en waar ze naar op zoek zijn. Dit helpt je om gerichte content te creëren die hen aanspreekt. Je wil immers vindbaar zijn in de zoekmachine, maar je wil verkopen aan je doelgroep.
- Brainstorm over de pijnen en verlangens van jouw ideale klant
Denk na over de problemen en behoeften van je doelgroep. Wat zijn hun grootste uitdagingen en wat hopen ze te bereiken? Deze inzichten helpen je om content te maken die echt matcht met je publiek.
- Zoektermenonderzoek
Zoektermen zijn de brug tussen jouw ideale klant in Google en jouw website. Door de juiste zoektermen te kiezen (gebaseerd op de pijnen en verlangens van jouw doelgroep) is jouw site vindbaar voor deze mensen. Gebruik tools zoals Google Keyword Planner of Ubersuggest om zoekwoorden te vinden die relevant zijn voor je bedrijf en een hoog zoekvolume hebben. Deze zoekwoorden vormen een belangrijk onderdeel van je SEO-strategie.
- Creëer waardevolle content
Schrijf blogposts, artikelen en andere vormen van content die waarde bieden aan je doelgroep. Zorg ervoor dat je content informatief, relevant en goed geschreven is. Dit trekt niet alleen bezoekers aan, maar moedigt hen ook aan om langer op je site te blijven en terug te komen voor meer. Het is de bedoeling dat ze je tekst lezen en denken: potdorie, zij weet waar ze het over heeft. Bij haar moet ik zijn als ik dit wil leren/kopen/uitvoeren.
- Meld je gratis aan voor de masterclass ‘Elke dag sales door SEO’
Ik leer mijn cursisten altijd dat sowieso een CTA (call to action) moeten plaatsen in hun blogs. Mensen die vanuit Google op je website landen, willen in bijna alle gevallen meer dan wat tips. Uiteraard is dat voor deze blogs, en dus ook voor jou, niet anders. Wil jij altijd verkopen, niet alleen als je zichtbaar bent op social media? Meld je dan aan voor de gratis masterclass ‘Elke dag sales door SEO’ en ontdek hoe jij altijd en overal nieuwe leads kan aantrekken.
Kan je verkopen zonder social media? Ja, zeker!
Verkopen zonder social media is niet alleen mogelijk, maar kan ook zeer succesvol zijn met de juiste SEO-strategie. Door te investeren in SEO, kun je je bedrijf laten groeien en nieuwe klanten aantrekken zonder de constante druk van sociale media. Zet, samen met mij, de eerste stap om dit voor elkaar te krijgen voor jouw bedrijf!