Zoektermen en jouw ideale klant – hoe weet je wat werkt?

Jouw ideale klant maakt gebruik van Google, dat staat vast. Meer dan 90% van alle Nederlanders zoekt dagelijks iets op en door geen gebruik te maken van SEO, laat jij een heel groot gedeelte van jouw doelgroep links liggen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je deze mensen wel bereikt? Op welke zoektermen zoekt jouw ideale klant bijvoorbeeld?

Deze blog schrijf ik met een kop koffie aan de ene kant en mijn digitale notitieboek aan de andere. In mijn buik is Wup3 (de werktitel van onze derde baby) druk bezig met een swingende boogie. Zij is ook exact de reden waarom ik op mijn vrije ochtend toch aan het werk ben, want over een paar weken komt mijn verlof er al aan.

Dit wordt mijn tweede zwangerschapsverlof als ondernemer en waar ik de vorige keer de boel gewoon de boel liet, pak ik het nu anders aan. Het team van De SEO-school neemt een aantal belangrijke taken over, zoals het bijhouden van mailtjes en het beantwoorden van alle SEO-vragen. Ook die coaching in de community van SEO Start gaat natuurlijk gewoon door. 

Mijn ideale klant zoekt ook nog steeds als ik met zwangerschapsverlof ben

Maar er is een ding waar ik zelf voor moet zorgen en dat is mijn content. Ik wil de vier maanden van mijn verlof helemaal niets aan mijn website hoeven doen, maar uiteraard moeten de resultaten wel zo hoog mogelijk blijven. En dus ga ik aan de slag met een aantal scherpe SEO-teksten voorzien van zoektermen waarvan ik zeker weet dat mijn ideale klant daarop zoekt.

Nu heeft de ervaring mij geleerd dat die laatste zin het nodige triggert bij ondernemers. Want hoe weet je nou waar je ideale klant op zoekt? Dat is toch een kwestie van gokken en hopen dat je geluk hebt?

Zeker niet.

Iedere ondernemer heeft een ideale klant (of doelgroep) nodig, anders is het behoorlijk lastig producten, diensten en content maken. Een gevleugelde uitspraak is niet voor niets ‘Als je voor iedereen schrijft, schrijf je voor niemand’. Je moet weten voor wie je het doet, anders bereik je helemaal niets met je harde werk. Heb je nog geen ideale klant? Dan is het belangrijk dat je daar eerst over nadenkt voordat je überhaupt aan de slag gaat met SEO.

Zo vind ik de zoektermen die bij mijn ideale klant passen

Terug naar dat gokken en geluk hebben. Ik weet 100% zeker waarop mijn ideale klant zoekt. Daar komt geen klavertje vier aan te pas. Dat is niet alleen omdat ik exact weet wie zij is, maar ook omdat ik mezelf voor ieder stuk content de volgende vragen stel:

  • Waar ligt mijn ideale klant ‘s nachts wakker van?
  • Waar verlangt zij naar? 
  • Hoe kan ik haar daar bij helpen?
  • In welke bewoordingen zou zij dit probleem opzoeken? 

Vervolgens schrijf ik een aantal opties voor de beste zoektermen op en check ik mijn favoriete zoektermentools. Twee tools die ik altijd raadpleeg zijn SEMrush en Ubersuggest. De zoekterm met het beste zoekvolume en dito concurrentie wordt het onderwerp van mijn blog. 

SEO is de perfecte marketingtechniek

Was mijn eerste blog direct een voltreffer? Zeker niet. SEO is een kwestie van uitproberen, de feiten checken, je voortgang in de gaten houden en bijsturen. Het is bizar om te zien hoeveel invloed je zelf hebt op de groei van jouw website. Dat maakt SEO ook tot de perfecte marketingtechniek om jouw business naar een volgend niveau te tillen.

Wil jij weten hoe je succesvol start met SEO? Begin dan met de mini-cursus In Zes Dagen Succesvol Starten Met SEO aan en ga direct aan de slag met het optimaliseren van je website.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *