Wat je moet weten over SEO voordat je eraan begint

Goed vindbaar zijn in Google is een zegen voor jouw onderneming. Sterker nog, het echte succes komt pas op het moment dat mensen jou weten te vinden via de zoekmachine. Maar voordat je de sprong in het diepe waagt, is het een en ander aan achtergrondinformatie wel handig. Wat je moet weten over SEO voordat je eraan begint!

Toen ik een flink aantal jaar geleden begon met bloggen, had ik geen idee hoe ik bezoekers naar mijn website kreeg. Heel eerlijk? Ik dacht eigenlijk dat het vanzelf ging. Dat als je maar veel schreef en vaak op Facebook riep dat er iets nieuws online stond, je vanzelf over de grens van duizend (of misschien zelfs wel tienduizend) bezoekers ging. Dat was even van een behoorlijke koude kermis thuiskomen, kan ik je zeggen.

Wat je moet weten over SEO

Goed vindbaar zijn in Google is geen kwestie van geluk hebben, maar het gebeurt ook zeker niet zomaar. Door het bloggen raakte ik besmet met het SEO-virus, zo machtig interessant vond ik het. Inmiddels kan ik mezelf, door alle jaren ervaring en vele studies, SEO-specialist noemen. Ik heb een aantal SEO-trainingen voor ondernemers ontwikkeld waarin ik dames coach die zelf de touwtjes in handen willen hebben. Zij willen alles leren over zoekmachineoptimalisatie omdat hun onderneming dat verdient. Maar voordat ze met mij in het diepe springen, vertel ik ze nog wel een aantal belangrijke dingen over SEO.

  • SEO is een investering: in geld, maar zeker in tijd. Het duurt even voordat je het op de rit hebt en ook daarna blijf je ermee bezig.
  • SEO is als een dieseltrein: je hebt niet in twee weken resultaat. Wanneer je een advertentie op Facebook laat draaien, zie je direct je conversie stijgen (als het goed is). Bij SEO is dit niet het geval. Het duurt gewoon even voordat je er de vruchten van kan plukken. Maar als het staat? Man, man, man. Een leven lang online succes!
  • SEO is NIET ingewikkeld: dat wordt het wel gemaakt. Maar geloof me, als jij de spelregels van Google kent, kan jij zelf aan de slag met de online-vindbaarheid van jouw onderneming.
  • SEO geeft geen garanties: ik kan jou niet beloven dat jij die nummer 1 positie in Google pakt. Sterker nog, als een SEO-specialist jou dat wel belooft, adviseer ik je om hard weg te rennen. Wat ik je absoluut wel kan garanderen zijn meer bezoekers, een veel betere online-vindbaarheid en het direct aanspreken van jouw ideale klant. Wat ik jou niet kan beloven is de koppositie in Google en vanaf de eerste dag duizenden euro’s extra op je spaarbankboekje.

Valt het je tegen wat je moet weten over SEO? Of is het nu helemaal een dikke vette JA! om er gewoon keihard voor te gaan en jouw plekje in de zoekmachine op te eisen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *