Wat is SEO?

De SEO-School leert ondernemers hoe zij met behulp van SEO hun website goed vindbaar maken in Google. Als je een website hebt of van plan bent er een te maken, heb je waarschijnlijk wel eens van SEO gehoord. Maar wat is SEO eigenlijk? In deze blog leggen we je uit wat SEO is, hoe het werkt en waar je op moet letten.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization en in het Nederlands kan je dat het beste uitleggen als zoekmachineoptimalisatie. Het is de manier om jouw bedrijf of blog te ranken in de zoekresultaten van zoekmachines zoals Google. Door je website te optimaliseren voor Google, vergroot je de kans dat mensen je website vinden wanneer ze op zoek zijn naar informatie, producten of diensten die jij aanbiedt. Daarbij is een ding heel belangrijk: een blije bezoeker is een blije zoekmachine. Je moet je houden aan de spelregels van Google, maar het belang van je bezoeker staat altijd voorop. Zij moeten tevreden zijn met de content die je aanbiedt op je website.

Hoe maak je jouw website vindbaar in Google?

Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op de SEO van een website, zoals:

Content

De inhoud van je website moet relevant zijn voor de zoekopdracht van de gebruiker. Het moet ook van hoge kwaliteit zijn en waardevol voor de gebruiker.

Zoektermen

Keywords of zoekwoorden zijn de woorden of zinnen die mensen in zoekmachines typen om informatie te vinden. Het is belangrijk om relevante zoekwoorden te gebruiken in je inhoud en metadata, maar het is ook belangrijk om niet te veel zoekwoorden te gebruiken, omdat dit als spam kan worden beschouwd.

Links

Links van andere websites die naar jouw website verwijzen (backlinks) en interne links binnen je eigen website kunnen de SEO van je website verbeteren. Het hebben van hoogwaardige backlinks kan helpen om de autoriteit van je website te vergroten en het vertrouwen van zoekmachines te winnen.

Technische SEO

Technische aspecten van je website, zoals snelheid, laadtijd en mobiele vriendelijkheid, zijn ook van invloed op de SEO. Het is belangrijk om een website te hebben die snel laadt en gemakkelijk te gebruiken is op mobiele apparaten.

Het doel van SEO is niet alleen om hoger te ranken in de zoekresultaten, maar ook om jouw ideale klant naar je website te krijgen. Dit betekent dat je de inhoud van je website moet afstemmen op waar jouw doelgroep naar op zoek is en ervoor moet zorgen dat het lekker surfen is op jouw website. Als mensen de informatie, producten of diensten vinden waar ze naar op zoek zijn, vergroot dit de kans dat ze langer op je website blijven en meer geneigd zijn om terug te keren.

En om jouw aanbod aan te schaffen.

Wat is het resultaat van SEO?

Je moet niet vergeten dat SEO een continu proces is dat tijd kost. SEO is een dieseltje, het duurt even voordat het op gang komt. Het kan soms zelfs enkele maanden tot een jaar duren voordat je de resultaten van je inspanningen ziet. Het is echter een onwijs belangrijk onderdeel van online marketing en het werkt perfect om meer verkeer en klanten naar je website te krijgen.