Is een SEO-tekstschrijver inhuren weggegooid geld?

Levert een SEO-tekstschrijver inhuren jou eeuwige roem in Google op? Daar zijn de meningen over verdeeld. Er is vanuit ondernemers veel vraag naar tekstschrijvers die SEO-proof content maken. Een flink aantal SEO-specialisten zegt echter dat het inschakelen daarvan weggegooid geld is. Hoe zit het nou precies?

Om goed gevonden te worden in Google moet je je houden aan de spelregels van de zoekmachine. Dat zijn er nogal een berg. Kort samengevat komen ze allemaal tot dezelfde kern: het belang van de bezoeker staat voorop. Een website moet lekker leesbaar zijn, goed gevonden kunnen worden door de zoekrobotjes (dat heet crawlen) van Google en van waardevolle content worden voorzien.

Helpt een SEO-tekstschrijver inhuren jouw onderneming naar die nummer 1 positie?

Op LinkedIn of in besloten Facebookgroepen wordt vaak gevraagd om SEO-tekstschrijver. Dit omdat een onderneming die nummer 1 positie in Google wil pakken. Is dat een reële gedachte en gaat een SEO-tekstschrijver jou daarbij kunnen helpen?

Ja en nee.

Iets aan SEO doen levert je altijd nog meer op dan helemaal niets aan doen. Er hoeft maar een goede SEO-tekst te worden opgepikt om jou meer bezoekers te bezorgen. Wat dat betreft is een SEO-tekstschrijver inhuren dus een goed idee. Maar die eeuwige roem bereik je niet alleen met een goede tekst, daar heb je een geoptimaliseerde website voor nodig die van A tot Z lekker in elkaar steekt.

Waar moet een SEO-tekstschrijver sowieso op letten?

Stel je nou voor dat je alsnog besluit om alleen te kiezen voor nieuwe SEO-teksten, zorg er dan in ieder geval voor dat je de volgende dingen vraagt aan jouw SEO-tekstschrijver naar keuze:

  • Een (klein) zoektermenonderzoek zodat je zeker weet dat je de concurrentie op de gekozen zoektermen aan kunt.
  • Niet alleen algemene zoektermen, zoals jouw beroep in combinatie met je werkgebied. Kies ook juist voor blogs waarin de zoekgedachten van jouw ideale klant worden besproken. Zo bereik je de groep mensen die niet direct een transactionele zoekintentie (klaar zijn om te kopen) hebben, maar nog in de informatieve fase zitten.
  • Een follow-up na vier tot acht weken, zodat de SEO-tekstschrijver kan controleren of de gekozen zoektermen wel het gewenste effect hebben. Dit valt heel makkelijk te achterhalen in Google Analytics en Search Console.

Zelf krijg ik, als SEO-specialist, ook vaak de vraag om (enkel) SEO-teksten te schrijven, maar ik doe dat bewust niet. Ik weet namelijk wat voor geweldig effect je kan bereiken als je het hele pakket aanpakt en ik vind het zonde om mijn klanten daar slechts een fractie van te geven.

Overigens is dit ook precies de reden waarom ik alle stappen van A tot Z doorloop in mijn SEO Next Level training. Het is de investering meer dan waard als je alle aspecten van SEO onder de knie krijgt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *