Zoekmachineoptimalisatie wordt vaak ingewikkeld gevonden omdat er zo ontzettend veel regeltjes zijn. Althans, dat is wat veel ondernemers denken. Maar eigenlijk is er maar één SEO-regel belangrijk. Als je die toepast, heb je de liefde van Google voor je gewonnen.
Mijn motto is ‘SEO is geen rocket science. Je moet alleen weten hoe je het toepast. Dat gebruik ik in vrijwel ieder (kennismakings)gesprek dat ik met een klant heb. Natuurlijk zijn er veel regels en kun je op allerlei manieren ervoor zorgen dat je goed gevonden wordt in Google. Trucjes zijn echter niet nodig als je de wens van jouw ideale klant in gedachten houdt.
De ideale klant is jouw SEO-regel
Het allerbelangrijkste voor Google is de gebruikerservaring op jouw website. Wanneer de zoekmachine ziet dat bezoekers ontevreden jouw pagina verlaten, heb je een probleem. Dit kan door verschillende dingen komen, zoals een trage website, oninteressante content, afbeeldingen die de tekst blokkeren of veel onduidelijkheid in je menu.
Heb jij weleens kritisch naar jouw website gekeken? En dan niet met de vraag of je hem wel mooi vindt, maar juist of hij gebruiksvriendelijk is? Natuurlijk is design belangrijk, want het oog wilt ook wat, maar de inhoud en functionaliteit zijn nog veel belangrijker.
Over de SEO-regel die ervoor kan zorgen dat jij de onvoorwaardelijke liefde van Google voor je wint, nam ik een video op. Een wijze online-marketeer zei eens dat als je de wens van jouw ideale klant altijd in gedachten houdt, je SEO automatisch toepast. En daar ben ik het helemaal mee eens.