Return on investment bij SEO – waar moet je aan denken?

Als je ergens in investeert, dan wil je daar ook iets uithalen. Soms is het (alleen) tijd of kennis, maar het liefst zie je jouw investering natuurlijk terug in keiharde pegels. Zo is het ook als je aan de slag gaat met zoekmachineoptimalisatie. Maar wat is het return on investment bij SEO nou precies?

Return on investment bij SEO – wat is het?

Een return on investment – oftewel ROI – is het terug verdienen van je investering. Wanneer jij investeert in een schoonmaker, levert je dat tijd op. En volg jij een cursus bloemschikken, dan krijg je er een flinke bak kennis bij. Maar je wil er ook gewoon keiharde pegels door terugzien.

Als jij € 1000,- investeert en je krijgt er € 2000,- voor terug, dan heb je een ROI van 200%.

ROI bij zoekmachineoptimalisatie

Bij beproefde methoden, wanneer je bijvoorbeeld al heel vaak hetzelfde advertisment-cirkeltje hebt gedraaid en je zeker weet wat daaruit komt, staat je ROI vast. Maar hoe zit het return on investment bij SEO? Is dat ook alleen een kwestie van tijd en kennis, of haal je daar echt geld mee binnen?

Als je SEO goed uitvoert, of uit laat voeren door een specialist, dan bereik je in eerste instantie meer mensen die voldoen aan het profiel van jouw ideale klant. Nadat zij jouw website hebben bezocht, kunnen ze ook een potentiële klant worden. Vandaaruit kunnen ze doorgroeien naar een betalende klant en op deze manier kan je na verloop van tijd spreken van een positieve ROI.

Dit is echter wel het ideale scenario. Tussen ‘de ideale klant bereiken’ en ook daadwerkelijk de producten in het winkelmandje afrekenen, zitten nog heel wat stappen. Denk hierbij aan een productaanbod wat perfect moet aansluiten op de doelgroep, maar ook goed opgebouwde salespagina’s die aan alle conversie-eisen voldoen. Zelf ben ik heel open in mijn communicatie naar mijn klanten. Ik kan je een heel aantal positieve veranderingen echt toezeggen, en voor een aantal aspecten kan ik alleen inschatting maken.

Wat investeren in een goede SEO-specialist of een ijzersterke SEO-training je sowieso oplevert, is een hele bak aan kennis en extra tijd. Dat je daarmee zelf je omzet kan verhogen, lijkt me een meer dan win-winsituatie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *