Het is een zegen en een enorme omzetbooster voor jouw onderneming als jouw website in Google gevonden wordt. Het is namelijk de snelste en meest directe (online)manier om je doelgroep aan te kunnen spreken. En om jouw website in de zoekresultaten van Google te krijgen, heb je SEO nodig.
Zoekmachineoptimalisatie wordt vaak als enorm ingewikkeld ervaren, maar geloof me, dat valt best mee. Natuurlijk zitten er technische aspecten aan SEO. Een van de vier belangrijke pijlers om goed gevonden te worden in Google, is niet voor niets technisch SEO. Maar ook zonder inner-nerd kan je heel veel doen om jouw website in Google te krijgen.
De voordelen van SEO
Iedere website die te indexeren is (dus waar de zoekrobotjes van Google toegang tot hebben) is terug te vinden in de zoekmachine. Maar of dat een succesvol avontuur is, hangt af van de positie waar jij staat. Hoe hoger je staat, hoe meer voordeel je daarvan hebt. De voordelen van SEO op een rij:
- Jouw website op een goede positie in Google levert je meer bezoekers op. Veel verkeer op je website is een positief signaal naar de zoekmachine toe, waardoor jij het nog beter gaat doen. En zo zet je de weg naar boven in.
- Door SEO goed in te zetten, kan je direct jouw ideale klant aanspreken. Over dit voordeel deel ik meer in mijn blog over hoe makkelijk SEO eigenlijk is.
- Wanneer jouw website in Google goed gevonden wordt door jouw doelgroep, heb je dagelijks een stroom aan potentiële klanten die in aanraking komen met jouw producten of diensten. Je website wordt hierdoor een perfect middel om je omzet te vergroten.
- Door op de belangrijke zoektermen bovenaan te staan, claim je jouw expertstatus. Je bent als eerste zichtbaar en met een pakkende SEO-titel en dito meta description scrollen de mensen niet eens door naar jouw concurrenten. Ze weten al dat ze jou moeten hebben.
Maar hoe krijg je dan jouw website in Google?
Voor SEO heb je een lange adem nodig, maar als het eenmaal loopt, loopt het ook lekker. Zodra de basis van zoekmachineoptimalisatie goed staat, is het daarna alleen nog maar een kwestie van bijhouden. Dit benadruk ik ook altijd in de SEO Start en SEO Next Level training: zet het goed, hou het bij en je hebt er een leven lang online plezier van.
Wat je sowieso op je website moet hebben, is voldoende content. Zonder content (teksten, afbeeldingen, video’s etc.) word je ook niet gevonden, omdat Google dan letterlijk niets heeft om je op te vinden. Blogs zijn een geweldige manier om je website rijker en dus ook waardevoller te maken. Ben jij niet zo’n schrijver? Dan zijn een paar steengoede landingspagina’s ook een manier om goed gevonden te worden.
Een landingspagina is een uitgebreide pagina waarop je heel veel waarde deelt over een belangrijk onderwerp. Iemand ‘landt’ vanuit Google op die pagina en klikt vanuit daar weer door naar een achterliggende pagina. De boodschap op deze pagina is veelal informatief.
Vergeet niet dat jouw website al in Google te vinden is. Alleen je bent nog te verstopt om gevonden te worden door jouw ideale klant. Zodra je aan de slag gaat met de vindbaarheid en zichtbaarheid van jouw website, zie je binnen enkele maanden resultaat.