Hoe belangrijk is linkbuilding voor SEO?

Hoe belangrijk is linkbuilding voor SEO? Een terechte vraag om te stellen, helemaal nu Google een blije bezoeker nog belangrijker vindt dan eerst en valsspelen met links steeds makkelijker wordt. Kan je daar in de toekomst nog strenger gestraft door worden en zorgt dat ervoor dat linkbuilding voor SEO verdwijnt? Of speelt de verwijzing straks nauwelijks een rol meer? Allemaal mogelijke scenario’s’ waar we rekening mee moeten houden.

In mijn SEO Next Level training zit een complete module over linkbuilding, omdat het een flink onderdeel van SEO is. Maar wat houdt het precies in en, ook niet onbelangrijk, hoe relevant is het nog de komende jaren?

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verzamelen van links naar jouw website toe. Wanneer Website A jouw link benoemt op haar eigen pagina, ontvang jij een backlink (ook wel externe link genoemd). Deze link ziet Google als een populariteitsstem. Hoe meer backlinks jij ontvangt, hoe populairder jij bent.

Uiteraard kan jij ook zelf linken naar een andere website. Jij geeft Google dan als het ware een seintje dat jij dat een kwalitatieve goede pagina vindt en dat andere mensen dat ook moeten zijn.

Google hecht veel waarde aan dit systeem, maar die links die je ontvangt, moeten wel van waarde zijn. Als je een link ontvangt die van een nietszeggende website komt, kost het jou eerder succes dan dat het je oplevert.

Er gaan letterlijk duizenden euro’s om in de linkbuilding-business, met veelal prachtige resultaten als gevolg. Maar er wordt ook veel vals gespeeld: bedrijven die spamlinks aanbieden voor heel veel geld of Google op een andere manier in de maling proberen te nemen. Uiteraard heeft de zoekmachine dit ook door en verandert er de komende tijd een heleboel.

linkbuilding
WordPress heeft nu de optie waarin je direct kan aangeven om wat voor link het gaat

No-follow links horen bij linkbuilding

In de huidige vorm heb je backlinks die aan Google laten weten dat je een website tof vindt (follow), maar je hebt ook backlinks waarmee je aangeeft dat je die pagina geen populariteitsstem geeft. Dit noemen we een no-follow link. Google legt dat als volgt uit:

Het is een methode waarbij de webmaster (red: eigenaar van de website / schrijfster van de content) tegen zoekmachines zegt dat ze een bepaalde pagina of specifieke link niet moeten volgen.

Je laat hiermee wel aan je lezer zien dat er op een andere pagina aanvullende informatie is, maar je geeft die website daar geen extra credits voor. Dat klinkt wellicht onaardig, maar dat is het zeker niet. Het kan juist een hele goede zet zijn om jouw content wel te versterken met externe links, maar geen stemmen weg te geven.

Sowieso ben je ‘verplicht’ de link een bepaalde waarde mee te geven op het moment dat je iets gekregen hebt voor die verwijzing. Denk hierbij aan een specifiek bedrag, maar ook aan een gratis product of een etentje ergens. Google geeft je een penalty als zij ontdekken dat je een (follow-)link gebruikt voor iets wat je hebt gekregen. Vroeger kon je alleen kiezen voor een no-follow link, maar tegenwoordig is het ook heel eenvoudig om aan te geven dat het om een sponsored artikel gaat.

Is linkbuilding straks nog wel relevant voor SEO?

Op dit moment wordt jouw positie in Google mede bepaald door hoeveel backlinks jouw website ontvangt. Hoe meer waardevolle exemplaren dit zijn, hoe groter de kans is dat jij goed scoort. Maar zoals eerder gezegd wordt er veel ‘vals gespeeld’ met linkbuilding. Daarnaast is Google langzaam zijn visie aan het veranderen en richt hij zicht steeds meer op de gebruikerservaring. Dit is ook de reden dat er in mei 2021 een grote update is uitgerold die de Google Page Experience Update (XU-update) heet. De focus is daarmee nog meer komen te liggen op de ervaring van de gebruiker op een website. Denk hierbij aan zowel waardevolle content als een snelle laadtijd en een fijne manier van surfen.

Hoe relevant linkbuilding in de toekomst is, moeten we nog even afwachten, maar het zou zomaar kunnen dat de impact langzaam verlegd wordt.