Google’s algoritme op de schop! Wat betekent de nieuwe update voor jouw website?

Het was al een tijdje bekend dat er een flinke update aan het algoritme van Google aan zat te komen, maar nu is er ook iets meer verteld over de inhoud. Uiteraard niet alles, want de zoekmachine houdt wel van een beetje mysterie. Maar dat Google’s algoritme gaat veranderen, staat vast. Wat betekent de nieuwe update voor jouw website?

Om de gebruikers van de zoekmachine zo optimaal mogelijk te kunnen bedienen, voert Google bijna iedere dag updates door. Maar dit zijn vaak kleine veranderingen en niet wereldschokkend. Dat bewaren ze voor de grote exemplaar, ook wel een core-update genoemd. In 2021 (naar verwachting in mei) komt Google weer met een grote wijziging voor het algoritme: The Google Page Experience Update.

Wat betekent dit voor Google’s algoritme?

Zoals ik eerder al zei, houdt Google de specifieke inhoud van een update altijd geheim, maar we worden wel vaak op de hoogte gebracht van het doel. Dit keer lijkt de update tweeledig te zijn. Aan de ene kant verandert er iets op het technische vlak en aan de andere kant pakt Google ook de inhoud van jouw content mee.

Als we globaal kijken, zien we dat de grootste verandering voor het algoritme van Google komt doordat de focus nog meer komt te liggen op de beleving van de gebruiker. Hoe blijer de bezoeker, hoe blijer de zoekmachine. Dit was altijd al een uitgangspunt, maar door de Page Experience Update wordt het nog belangrijker.

Wat zijn de grootste veranderingen?

FrankWatching heeft de vier grootste veranderingen voor ons op een rij gezet:

  1. Alinea’s worden los geïndexeerd.
  2. De hoogtepunten uit YouTube-video’s worden nu ook in Google getoond.
  3. Exacte keywords worden minder belangrijk; Google heeft ze niet meer nodig om de beste content te laten zien.
  4. Je hoeft niet meer express spelfouten te maken om aan de zoekwoorden van je ideale klant te voldoen.
Alinea’s

Het is niet zo dat Google alleen een losse alinea laat zien, maar de zoekmachine wordt door het nieuwe algoritme wel beter in staat om een alinea met waardevolle informatie uit te lichten. Het is voor jou dus nog belangrijker om echt waarde te delen. Overigens deed Google dit natuurlijk al een beetje door middel van featured snippets, maar dat wordt straks na de verandering van Google’s algoritme nog meer.

YouTube-video’s

Na de nieuwe update vind je ook de hoogtepunten uit YouTube-video’s terug. Stel dat de zoekvraag gericht is op een uitleg of een how-to, dan ziet de gebruiker dat straks eenvoudig en snel terug in de SERP’s. Dit is direct een mooie kans voor jou om ook met videomateriaal aan de slag te gaan.

Exacte keywords

Je bent op zoek naar de leeftijd van een acteur, maar je komt gewoon niet meer op de naam. Lastig zoeken in de zoekmachine, maar door de nieuwe update van Google kom je straks toch tot een antwoord. Google heeft namelijk geen exacte zoektermen meer nodig om jou wel de juiste resultaten te laten zien.

Dat betekent niet dat jij helemaal geen zoektermen meer hoeft te gebruiken in je tekst. Het wordt alleen nog belangrijker om ook synoniemen en vergelijkbare woorden te gebruiken.

Spelfouten

Kerstdiner schrijven als kerst diner, omdat je weet dat jouw doelgroep aan de laatste combinatie de voorkeur geeft. Of jezelf SEO tekstschrijver noemen, aangezien daar vaker op gezocht wordt, terwijl SEO-tekstschrijver de juiste spelling is. Dat is straks allemaal verleden tijd. Spelfouten doen er niet meer toe en ze express gebruiken omdat je dan exact aan de zoekterm van de gebruiker voldoet, is niet meer nodig. Halleluja!

Alle updates van Google worden eerst uitgerold in Engelstalige landen en dat zal met deze ook weer zo zijn. Dat geeft ons de tijd om te kijken wat de effecten van de UX update zijn en welke wijzigingen we zelf moeten doorvoeren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *