Goed gevonden worden in Google is geen kwestie van geluk hebben

“Ik dacht dus echt dat ik geluk moest hebben om met mijn website bovenaan in Google te komen, maar nu weet ik dat je dat gewoon helemaal zelf kan bereiken!” Deze opmerking maakte een van mijn cursisten nadat ze de SEO-basics training had afgerond. Ze kwam erachter dat goed gevonden worden in Google helemaal geen kwestie is van geluk hebben. Je moet alleen weten op welke knoppen je moet drukken. 

Ik hoor ‘m vaker, hoor. Voornamelijk van ondernemers die hun website er een beetje bij doen of simpelweg de kennis niet hebben om zoekmachineoptimalisatie volledig in te zetten. Het is echter absoluut niet waar dat je afhankelijk bent van het lot om organische bezoekers te trekken.

Natuurlijk kan het zijn dat jij met een bepaalde tekst opeens goed scoort zonder dat je er iets voor gedaan hebt, helemaal als je een goed gevulde website hebt. Voor je het weet heb je een extra stroom aan bezoekers op je website en heb je geen idee waar ze vandaan komen. In Search Console zie je dat een bepaalde zoekterm opeens is gaan lopen, terwijl je daar geen extra aandacht aan hebt gegeven. Je hebt, zonder dat je het wist, de juiste boxjes aangetikt. Bedenk dan eens wat het met je website doet als je hier wel bewust mee aan de slag gaat.

Jij scoort goed in Google met een reden

Of je nu bewust of onbewust goed gevonden wordt in Google, er gaat altijd iets aan vooraf. Google zet jou namelijk niet bovenaan omdat jij voor die dag toevallig de gelukkigste bent. Jij staat daar omdat op jouw website de meest waardevolle informatie te vinden is. Jij hebt een tekst geschreven met antwoorden waar mensen naar op zoek zijn. Jij deelt je kennis, je expertise en je laat zien wat je in huis hebt. Dit is een van de redenen waarom ik zakelijk bloggen ook altijd adviseer: je geeft antwoord op de vragen van jouw ideale klant en creëert ook nog eens flink wat content-volume op je website.

Het nut van goed gevonden worden in Google

Het is om veel redenen fijn om goed gevonden te worden in Google:

  • SEO vergroot het bereik van jouw website. Hogere bezoekersaantallen leveren je zoveel op! Niet alleen leren meer mensen jou en je diensten/producten/verhalen kennen, maar het geeft ook nog eens aan dat er op jouw website echt informatie te vinden is waar bezoekers blij van worden. Blije bezoekers betekent een blije Google en dat staat weer gelijk aan een betere ranking in de zoekresultaten.
  • Je kan direct inspelen op de wensen en verlangens van jouw doelgroep. Het gaat er niet alleen om hoeveel mensen er op je website komen, het moeten ook nog eens de juiste mensen zijn. Dit doe je door het kiezen van goede zoektermen. Hierdoor kan jij jouw perfecte klant direct aanspreken. Jij weet precies waar de pijn, de wensen en de verlangens van jouw doelgroep zitten. Hoe fijn is het als je daar door een steengoede (SEO-)tekst direct op kan inhaken? 
  • Je wordt een autoriteit binnen jouw vakgebied. Als er wordt gezocht op ‘expert begeleiding kinderen scheiding’ en jij komt als eerste tevoorschijn, dan maak je onwijs veel indruk. Bij jou moeten de mensen zijn, want jij bent de persoon met de meeste kennis in huis. 

Goed gevonden worden in Google is dus zeker geen geluk hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *