Help, je hebt steeds minder bezoekers op je website! Wat nu?

Steeds minder bezoekers op je website is altijd vervelend, helemaal jouw vindbaarheid in Google ook voor een gedeelte van je omzet zorgt. Gelukkig zijn er meerdere manieren die je kunt inzetten om dit probleem aan te pakken en je het verkeer naar je website toe weer te herstellen. In dit artikel laten we je zien wat je kan doen als de bezoekersaantallen op je website dalen.

Dalende bezoekersaantallen op je website – de oorzaak

Minder bezoekers op je website kan verschillende redenen hebben. Zo voert Google eens in de zoveel tijd een grote update door die effect heeft op het algoritme. Dit noemen ze een core-update en dit kan ervoor zorgen dat jouw posities veranderen. Wij adviseren altijd om na een update even niets te doen. Het kan zomaar zijn dat de daling stabiliseert en je vervolgens weer op het oude aantal terechtkomt. Heb jij in de tussentijd alles al overhoop gegooid, dan merk je dat natuurlijk direct. Heb dus, zeker na een update, even geduld voordat je dingen gaat aanpassen.

Maar daarnaast zijn er nog veel meer oorzaken te bedenken waardoor jouw bezoekersaantallen terug kunnen lopen. Stap 1 is dus altijd het analyseren van de oorzaak. Gebruik tools zoals Google Analytics om te zien wanneer de daling begon en kijk naar de verkeersbronnen. Is de daling organisch (via Google en andere zoekmachines dus), direct, via sociale media of verwijzingsverkeer? Dit helpt je om veel gerichter aan de slag te gaan met een oplossing. Als het blijkt dat het aantal klikken vanuit social media is teruggenomen, komt dat bijvoorbeeld niet door jouw vindbaarheid in Google.

Steeds minder bezoekers op je website via Google

Heb je de oorzaak achterhaald en komt het wel degelijk doordat jouw website niet meer zo goed vindbaar is in Google als gehoopt? Dan kan dat ook weer een aantal oorzaken hebben:

  1. Je hebt meer concurrentie gekregen en bent dus gezakt in de zoekresultaten
  2. Google vindt jouw content niet helpful genoeg en heeft je laten zakken (in positie)
  3. Je zoektermen zijn niet actueel meer en het zoekvolume neemt af. Dit kunnen ook seizoensgebonden zoektermen zijn, zoals badpakken in de winter en zelf sjaals breien in de zomer.

Iedere oorzaak heeft weer zijn eigen oplossing, daarom is het ook belangrijk om op detailniveau naar je cijfers in Google Search Console en Google Analytics te kijken. Precies dat leer je in SEO in Business, zodat je exact weet wat je moet doen in welke situatie en helemaal zelf jouw dalende bezoekersaantallen om kan buigen in een stijgende lijn.

Wil jij meteen aan de slag met de vindbaarheid van jouw bedrijf in Google? Vraag dan gratis de eerste module van SEO in Business aan.

Zo laat je de dalende bezoekersaantallen weer stijgen

Om je toch wat tips mee te geven, hebben we een aantal tactieken op een rij gezet die vrijwel altijd succesvol zijn om dalende bezoekersaantallen om te buigen naar groene cijfers.

1. Waardevolle content is altijd belangrijk

Content is nog steeds koning in de wereld van Google. Kijk goed naar je bestaande content om te zien welke pagina’s goed presteren en welke niet. Zo kan je oudere blogs optimaliseren om ervoor te zorgen dat ze precies aansluiten bij de informatiebehoefte van jouw ideale klant. Met nieuwe content kan je jouw website nog waardevoller maken en zo ook meer bezoekers naar je site trekken.

2. Je ideale klant is de baas

Alles wat je op je website doet, moet in het teken staan van jouw ideale klant. Je verkoopt je aanbod immers niet aan Google, maar aan je doelgroep. Je bezoekersaantallen weer laten stijgen is belangrijk, maar doe dit met ingrepen waar jouw ideale klant wat aan heeft. Hij of zij is immers degene die Mollie met confetti laat schieten.

3. Check of je website wel lekker leesbaar is op mobiel

Het grootste gedeelte van je bezoekers bezoekt jouw website waarschijnlijk via hun mobiel. Het is dan ook belangrijk dat hij ook op die devices lekker leesbaar is en dat alle knoppen werken. Alhoewel Google het altijd een beetje heeft ontkent, lijkt het erop dat een goede mobile responsive wel zeker een ranking factor is voor de zoekresultaten. Via Google’s Page Speed kan je checken hoe jouw website ervoor staat.

4. Geef waardevolle content een zetje via social media of je nieuwsbrief

Door waardevolle blogs en pagina’s te delen via social media of je nieuwsbrief trek je alvast de eerste bezoekers aan. Hoe meer bezoekers er op de pagina zijn, hoe interessanter Google denkt dat de inhoud is. En hoe interessanter de inhoud, hoe hoger jij rankt. Deel dus af en toe een linkje in je stories of Instagram, in je e-mailmarketing of bijvoorbeeld via LinkedIn. Ook Pinterest is daar perfect voor, al heeft dat wel een langere aanlooptijd dan ‘snelle bronnen’ als Instagram.

5. Houd moed en blijf geduldig

Herstellen van een daling in bezoekersaantallen kost tijd, daar valt niets aan te veranderen. Wees geduldig en blijf waardevolle content maken en toevoegen. Het aanpakken van dalende bezoekersaantallen vraagt om een mix van strategie, geduld, analyse en consistentie.

Ben jij best lekker bezig met je website, maar merk je dat je te weinig kennis hebt om echt lekker door te pakken? Vraag dan gratis de eerste module van SEO in Business aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *