Welke begrippen zijn belangrijk in GA4?

GA4 wordt door veel ondernemers gebruikt. Logisch, want deze analytische tool van Google geeft heel veel informatie over het verkeer op jouw website prijs. Maar GA4 wordt niet altijd als makkelijk bestempeld. Helemaal niet sinds ze bij Google van UA (Universal Analytics) naar Google Analytics 4 zijn gegaan. In dit artikel leggen we je uit wat Ga4 precies is, wat je ermee kan en wat de belangrijkste begrippen uit GA4 zijn.

Wil jij in een oogopslag zien waar jouw bezoekers vandaan komen en hoe hard jouw website groeit? Kijk dan snel naar het makkelijke en overzichtelijke GA4 Dashboard!

Wat is GA4?

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google’s tool om het web-verkeer in de gaten te houden. Het is ontworpen om website-eigenaren te helpen een beter inzicht te krijgen in hoe gebruikers omgaan met hun websites en apps. Het grote verschil tussen de oude Analytics en GA4 is een geheel nieuw datamodel dat zich richt op gebeurtenissen en gebruikersgedrag in plaats van alleen op pageviews en sessies. Daarnaast rekent GA4 op een hele andere manier de bewegingen op je website uit, omdat ze niet langer werken met cookies. Het is nu niet langer meer mogelijk om, op welke manier dan ook, de data uit GA4 te koppelen aan een persoon. Met de oude Analytics kon dit wel en dat zorgde ervoor dat Google behoorlijk wat privacy-regels overtrad.

Welke begrippen uit GA4 zijn belangrijk?

Zoals we eerder al zeiden, is GA4 er niet per se makkelijker op geworden. Dit komt omdat er veel extra functies aan Analytics zijn toegevoegd. Zeer interessant voor marketing-experts en SEO-specialisten, maar verwarrend voor de gebruiker die gewoon wil weten hoe vaak haar website bezocht wordt. Daar heeft De SEO-School in samenwerking met Bureau Up iets op gevonden: het overzichtelijke GA4 dashboard! Met een druk op de knop komen alle belangrijke cijfers tevoorschijn, weergegeven in duidelijke diagrammen en aantallen. Bestel je het dashboard via dit artikel, dan mogen we je ook nog eens 20% korting geven.

Begrippen uit GA4 die je sowieso moet kennen en waar je veel belangrijke waarde uit haalt, hebben we hieronder voor je op een rij gezet.

Wat is Nieuwe Gebruiker in GA4?

Nieuwe gebruikers zijn mensen die voor het eerst je website bezoeken. GA4 herkent nieuwe gebruikers door te kijken of er een eerder bezoek geregistreerd is. Dit helpt je om te begrijpen hoeveel nieuwe bezoekers je aantrekt.

Wat is Gebruiker in GA4?

Naast nieuwe gebruikers kom je ook alleen het begrip ‘gebruiker’ tegen in GA4. Google verwijst dan naar het aantal unieke personen dat je website bezoekt. Dit kunnen dus nieuwe en oude bezoekers zijn. Gebruikers worden herkend aan de hand van unieke ID’s. Hierdoor telt Analtyics ze ook goed op wanneer ze verschillende apparaten of browsers gebruiken.

Wat zijn sessies in GA4?

En dan kennen we ook nog sessies in GA4. Dit is een groep interacties die een gebruiker binnen een bepaalde tijdspanne heeft met je website. Een sessie kan meerdere paginaweergaven, gebeurtenissen of bijvoorbeeld clicks omvatten. In GA4 start een nieuwe sessie wanneer een gebruiker na 30 minuten inactiviteit terugkeert of als de gebruiker om middernacht terugkeert. Je zal dus zien dat het aantal sessies altijd hoger is dan het aantal (nieuwe) gebruikers.

Wat zijn weergaven in GA4?

Ook weergaven is een begrip dat je kan tegenkomen in GA4. Deze worden ook wel pageviews genoemd en geven aan hoe vaak een pagina op je website wordt geladen. Hierdoor krijg je inzicht in de populariteit van specifieke pagina’s en hoe gebruikers door je site navigeren.

Ontdekken in GA4 waar bezoekers vandaan komen en wat ze op je website doen

Begrippen zijn natuurlijk maar woorden als je verder niets met die informatie doet. Juist de gedetailleerde rapporten over de herkomst van je bezoekers en hun gedrag op je site kunnen je helpen bij het beter vindbaar maken van jouw bedrijf in Google. Je kunt precies zien via welke kanalen je website bezocht wordt, zoals via Google, betaalde advertenties, sociale media of direct verkeer. Bovendien kun je volgen welke pagina’s gebruikers bezoeken tijdens hun sessies. Hierdoor weet je welke content aanslaat, waar jouw doelgroep blij van wordt en waar jij jouw bedrijf door kan laten groeien.

Wil jij op een makkelijke en overzichtelijke manier naar jouw cijfers in GA4 kijken? Schaf dan, met 20% korting, het GA4 dashboard aan!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *